Od roku 2021 pohodlně s kolem i v nových osobních vlacích
Plzeňský kraj vypsal v polovině roku 2018 veřejnou zakázku na provozovatele vlaků na lince P2 Klatovy-Plzeň-Beroun. Do nabídkového řízení se přihlásili dva účastníci - České dráhy a RegioJet. Společnost RegioJet však musela být vyloučena pro nezajištění nabídky. Nabídkovou cenu jediného uchazeče se podařilo výrazně snížit v rámci elektronické aukce na úroveň ceny, která je v ekonomických možnostech kraje. „V Plzeňském kraji jde o historicky první úspěšné nabídkové řízení vedoucí k uzavření smlouvy na 15 let. Takových úspěšných soutěží v republice ještě mnoho neproběhlo. Zároveň jde o první soutěž na nová vozidla v elektrické trakci vůbec. Osobně mám velkou radost, že se nám daří výrazně zvyšovat kvalitu nabízených služeb ve veřejné dopravě. Jsem přesvědčen, že veřejná doprava má do budoucna velký potenciál a že nové cestující získáme právě vyšší kvalitou služeb, tedy dostatečnou nabídkou spojů a moderními vozidly," říká hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.
Zatímco nová dvouvozová souprava v barvách PK (psali jsme o nich v článku Nový jízdní řád vlaků a změny začnou platit 9. prosince 2018), která již nyní jezdí mezi Horažďovicemi-předměstím, Plzení a Kozolupy (Pňovany), a Klatovy, pojme oficiálně 10 kol a 4 kočárky (bez kočárků minimálně 14 kol), nové dvouvozové soupravy, které budou jezdit od roku 2021 z Klatov přes Plzeň do Berouna, pojmou oficiálně 14 kol a 6 kočárků (bez kočárků přibližně 20 kol). To jistě potěší hlavně cyklisty z jižního Plzeňska, kteří jezdí rádi do Brd, protože nebudou muset v Plzni přestupovat. Kolo také nebudou muset zvedat, neboť nové vlakové soupravy jsou nízkopodlažní a kolo je možné ve vlaku uložit nejen na hák (3-4 háky v soupravě), ale i bez zvedání jej připoutat bezpečnostním pásem ke sklopným sedačkám. To ocení zejména cyklistky a cyklisté s elektrokoly, jejichž bicykly jsou i bez baterie v průměru o 5 kilogramů těžší. Ostatně, seniorů mezi cyklisty přibývá a právě oni patří k těm, kteří si teď často pořizují elektrokola. Odborníci odhadují, že v roce 2021-22 přesáhne počet prodaných elektrokol u nás počet těch bez motoru, takže bude nutné stále více upravovat infrastrukturu právě pro uživatele elektrokol. Podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského, České dráhy počítají s instalací zásuvek vhodných pro dobíjení elektrokol do nových vozů i pro dálkovou dopravu. První z nich jsou již objednány. Na dalších 90 vozů pro dálkové vlaky, zahrnující i vozy s prostorem pro přepravu jízdních kol vybaveným zásuvkou pro dobíjení elektrokol, probíhá výběrové řízení.
Přečtěte si také
Nový jízdní řád vlaků a změny začnou platit 9. prosince 2018 - o novinkách pro cyklisty zavedených s platností nového jízdního řádu (vč. nových souprav na trase Horaždovice - Klatovy)