Plzeň chystá nové lávky pro pěší a cyklisty
Neznám Plzeňana, který by aspoň občas nevyužil některou z cest podél plzeňských řek náležející do unikátního systému Plzeňských greenways, za který byla Plzeň oceněna Asociací evropských greenways stezek (EGWA) v sekci mobility jako první město z východního bloku. Systém, který vznikl již před dvanácti lety se ale stále dotváří. Kromě cest pro nemotorovou dopravu podél plzeňských řek a potoků jsou jeho nedílnou a velice významnou součástí i lávky. Některé byly vybudovány velice rychle, na některé, jako například na tu u plzeňské ZOO, jsme čekali mnoho let. Další lávky se chystají, byť s nimi síť plzeňských greenways už roky počítá. Občas tyhle lávky přes vodní toky doplní jiné přes frekventované komunikace či železniční tratě. Plány na mnohé z nich leží tak v šuplíku již několik let. Přesto na jejich realizaci či dokonce novou verzi dosud nedošlo. Nyní se usnesením Rady města Plzně jedna z nich posunula blíže k realizaci. A další jsou v běhu.
Rada města Plzně rozhodla, že se začne projektovat lávka přes řeku Mži přes Tyršovu ulici v místě, kde lze nyní přejet přes řeku po Lochotínské lávce. „Pokračujeme v překonávání bariér. Vracíme se k návrhu pana architekta Císlera, který upravil průvodní verzi návrhu tak, aby lávka byla schůdnější. Oproti původním návrhům je tak kompletně bezbariérová," uvedl po jednání rady města náměstek pro dopravu Michal Vozobule a dodal: „Nezapomínáme ani na stávající Lochotínskou lávku, která má jistě historickou hodnotu. Proto dostala Správa veřejného statku od radních za úkol prověřit možnost tuto lávku přesunout a použít někde jinde."
Nová lávka nad Tyršovou ulicí a řekou Mží bude půdorysně kopírovat vedení stávající Lochotínské lávky vzdušným lanovým tubusem, na který se napojí další lanový tubus ze Sadů 5. května (mezi Sedláčkovou a Dominikánskou ulicí), který překoná po třech částech celé údolí řeky v místě, kde mnozí chodci tuto nebezpečnou komunikaci přecházejí. Všechny nájezdy, tedy z centra (ze Sadů 5. května), z Roudné (z Lochotínské ulice) i ze stezky od budovy krajského soudu budou bezbariérové a tedy použitelné pro cyklisty. Pěší budou moci navíc použít schodiště v místě jednoho ze dvou pilonů.
„Jak dlouho to bude ještě trvat, než bude nová lávka nad Tyršovou ulicí a řekou Mží stát, to vám v tuto chvíli neřeknu. Budeme se snažit, aby vše proběhlo co nejrychleji," uvedl náměstek primátora Michal Vozobule. To, do kdy se pěší a cyklisté dočkají nové lávky, bude záležet také na tom, zda bude možné požádat dle aktuálních pravidel SFDI o finanční podporu - lávka totiž bude překonávat silnici I. třídy. Radní na svém jednání vybírali ze tří návrhů, nakonec se přiklonili k tomu realizačně nejméně nákladnému. Řešení architekta Císlera zahrnuje vlastně několik mostních lanových tubusů, které budou vzájemně propojeny. Lanové „pletivo" bude uchyceno v obřích obručích, které budou držet lanoví na obou stranách tubusu. „Ten projekt tu leží už léta, za tu dobu se ceny prací změnily, náklady tedy nyní nejsou známy. Cena se bude aktualizovat, až budeme mít územní rozhodnutí. Když to půjde hladce, mohli by cyklisté po lávce přes Tyršovu ulici a Mži jezdit v cyklistické sezóně 2023," uvedl náměstek Michal Vozobule.
Projektuje se také lávka u Globusu přes Karlovarskou. Starý Faltusův most, který překlenoval železniční trať v areálu Škodovky, byl před několika měsíci snesen a již je v majetku města Plzně. Jak jsme již psali v článku „Lávkový náměstek" Petr Náhlík představil dvě nové lávky, počítá se s tím, že jeho konstrukce překlene Karlovarskou výpadovku z Plzně za Globusem a umožní tak bezpečné bezbariérové překonání této komunikace mezi Chotíkovem a Radčicemi na jedné straně a Krkavcem na straně druhé.
Lávka v Liticích, která je součástí plzeňských greenways, se dokončuje. Jak jsme psali v článku Síť plzeňských ,greenways´ podél řek bude spojitější překlene vodní nádrž České údolí pod Liticemi. Příští rok město plánuje rekonstrukci mostu mezi Valchou a Liticemi a toto je součástí přípravy na stavbu. Napřed má být hotová lávka, poté začne rekonstrukce mostu. Na navazující cyklostezku dojde později.
V běhu je také projektování lávky přes Rokycanskou třídu. Vzhledem k tomu, že jde o zastavěnou část města se sítěmi, je její příprava složitější. Projektuje se také lávka pod soutokem Radbuzy a Úhlavy, o které jsme psali v článku „Lávkový náměstek" Petr Náhlík představil dvě nové lávky.
Vedení Městského obvodu Plzeň 8 - Černice zvažuje propojení Černic s Radobyčicemi lávkou přes Úhlavu v místech Černického mlýna. Tyto úvahy jsou ale teprve v začátcích a zda se dočkají realizace, ukážou teprve další roky.
Otázkou je, zda také někdy lávka propojí oba břehy Úhlavy pod dálničním mostem k Valíku, kde v době výstavby dálnice stával most pro stavební techniku. Cyklisté by toto spojení jistě uvítali, neboť na obou stranách řeky vedou pro kola sjízdné cesty, které mají jen velice malé převýšení.
Přečtěte si také
„Lávkový náměstek" Petr Náhlík představil dvě nové lávky - lávku pod soutokem Radbuzy a Úhlavy a lávku přes Karlovarskou u Globusu (s konstrukcí bývalého Faltusova mostu)
Lávka přes Mži u ZOO v Plzni konečně otevřena - o dlouho očekávané lávce
Síť plzeňských ,greenways´ podél řek bude spojitější - konkrétně část stezky do Starého Plzence, Greenway podél Radbuzy - Malostranská, lávka a greenway stezka v Liticích u vodní nádrže České údolí
Plzeň má vlastní síť cyklokomunikací - plzeňské ‚greenways' - co jsou plzeňské ,greenways’ a proč se jim tak říká
Plzeňské ‚greenways’ získaly evropské ocenění - systém plzeňských sportovně rekreačních tras zvaných plzeňské ‚greenways’ získal jako první z bývalého východního bloku ocenění od Evropské asociace greenway tras (EGWA) v kategorii mobility. V článku se dovíte proč a nakolik je tento projekt jedinečný nejen v ČR, ale i v Evropě.