Plzeň zaplavili cyklisté a nejsou to jen ti rekreační
Letní teploty, pár dní počasí bez dešťů, to vše byly důvody přoč lidé vytáhli kola. A vypadá to, že kdo kolo má, tak na něm v těchto dnech jezdí. V Plzni, stejně jako v celé ČR, převládá rekreační cyklistika před tou dopravní. Jenže právě v těchto dnech dopravních cyklistů přibýva a to je potěšující. Co je to ale dopravní cyklistika?
Autor: cykloRADKA
Aktualizace: 30.07.2009
Vstoupit do diskuse (2)
Odborníci cyklisty rozlišují mimojiné podle toho, proč na kole jezdí. Sportovní cyklisty, tedy závodníky, zná skoro každý. Jezdí po silnicích i v terénu, většinou celý rok a jejich tempo je, jak jinak, závodní. Ti, co jezdí na kole pro radost a třeba i proto, aby udělali něco pro své zdraví, jsou většinou označováni jako rekreační cyklisté. Jezdí na kratší či delší výlety - po práci, o víkendech či na dovolené. Pokud se jim jízda na kole zalíbí, často se z nich stávají i dopravní cyklisté. Jak? Prostě začnou používat kolo jako dopravní prostředek třeba na cestu do práce, do školy, na nákup, nebo na své oblíbené sportoviště. Místo auta nebo prostředků hromadné dopravy. Právě dopravních cyklistů v Plzni rok od roku přibývá.
Již několik let se pohybuji na kole po městě i já. Vyměnila jsem auto a v poslední době i prostředky MHD za kolo - tramvajenku už nepotřebuju. Kolo mne doveze kamkoli do města a často jsem na místě rychleji, než kdybych jela autem. Náklady ušetřené za benzín či předplatný kupón MHD raději nacpu do sebe. A to doslova. Prostě si dopřávám dobroty. Moje tělo má pravidelný pohyb a tak si může dopřát víc sladkostí a jiných pochutin, co miluju. Dojedu si třeba na zmrzlinu - to, co bych dala za lístek, dám za to chladivé potěšení v kornoutku a při troše svižné jízdy nemusím mít výčitky, že se to podepíše na mé postavě.
Právě teď v létě, kdy většina studentů nemá předplatné na MHD, stojí před otázkou, jak se dostat na koupaliště, do města či navštívit kamaráda. Na kole se na místo dostanou poměrně rychle. Na kola sedají teď také mnohem častěji důchodci. V mírném tempu si zajedou, kam potřebují. Kouzlo kola tedy již mnozí objevili, ale kouzlo městské cyklistky, jak ji známe z Holandska či Německa, na to si tu asi počkáme. Stále ještě je u nás zakořeněno, že mám-li být na kole "in", musím mít kvalitní sportovní oblečení. To ale nemusí platit vždy - ostatně, mohu vám to dokázat. K cestám po městě teď hodně využívám elektrokolo. Do poněkud kopcovité Plzně ideální věc! Nevěříte? To byste museli vyzkoušet... Elektrokolo má totiž tu výhodu, že se na něm nenadřete a tedy ani nezpotíte. S oblibou jezdím na elektrokole v šatech nebo v kostýmku. V Plzni věc nevídaná, takže budím docela pozornost. Přitom třeba v Berlíně je to běžné. Když jsme tam byli loni na podzim na exkursi pořádané Nadací Partnerství, kolegové se sázeli, kdo vyfotografuje cyklistku s kratší sukní či vyššími podpatky. Nebylo to tak těžké. Na kolech se v běžném oblečení pohybovali nejen muži, ale i spousta pěkně oblečených žen. Ostatně - to může potvrdit i Vojta Liška, který si vyzkoušel cyklistování ve švédském Västeras loni na podzim a v zimě.
To, co lidi v zahraničí vede ke každodennímu užívání kola, je mimojiné zájem o své zdraví. Pravidelnou jízdou na kole se udržují fit. Své dělá i ekologické smýšlení - na krátkou cestu a do center měst zvlášť se kolo prostě nevyplatí. S autem strávíte spoustu času hledáním místa k zaparkování. S kolem je to jednodušší - zamknete ho třeba k dopravní značce, zábradlíčku či sloupu veřejného osvětlení. Kvalitních stojanů je totiž v Plzni stále málo a chybí zvlášť v historickém centru a na obchodních třídách. Kola přizamčená ke značkám, či pouličním lampám už jakoby patřila ke koloritu českých měst. Na parkování pro cyklisty se buhužel často nemyslí ani při nových rekonstrukcích komunikací, nebo jen jaksi nesmyslně. V Plzni na Americké je sice několik stojanů u laviček s fontánkou u nového kruhového objezdu, ale v části od křižovatky U Práce ke křižovatce se Škroupovou ulicí ani jeden. Přitom je tam jeden obchod vedle druhého! Jak tedy jezdit do města třeba na nákup, když není kde kolo bezpečně zaparkovat ? Zkuste to pro začátek ve dvou a hlídejte si vzájemně kola. Pokud vyjedete sami a nebudte mít kde své kolo zaparkovat, pošlete mi foto vašeho provizorního stání. Třeba rozšíří moji rozrůstající se sbírku fotografií míst v Plzni, kde cyklistům chyběl stojan, kterou přikládám k tomuto článku. Doufám, že bude inspirovat kompetentní úředníky, aby se situace změnila. Máte i vy místo, kde nemáte, kde zaparkovat s kolem? Pošlete nám foto, jak tam parkujete - přidám jej do fotogalerie k tomuto článku. Třeba se tam za čas objeví stojan na kola...
Přečtěte si také
Na kole do práce v kostýmku - jedině na elektrokole - jak se jezdí na elektrokole a jaké jsou jeho výhody
Vyzkoušeli jsme si skládací elektrokolo - zkušenost skupinky turistů se skládacím elektrokolem
Letošní veletrh SPORT Life ve znamení elektrokol - elektrokola hitem sportovního veletrhu v Brně
Plzeňák na kole ve Västeras - o zkušenostech s dopravní cyklistikou ve švédském městě Västeras
Diskuse (2)
Vstoupit do diskuse
Fotogalerie
Americká tř. před Vegetkou 14/5/2009
Františkánská - sady - 31/3/2009
Františkánská u České spořitelny - 14/5/2009
Kopeckého sady před Corsem - 13/5/2009
Průchod přes sady z ul. B. Smetany - 20/5/2009
Masarykovo gymnázium v Petákově ul. - 14/5/2009
Mikulášské náměstí - 29/7/2009
Obchody v horní části OC u papírny - 29/7/2009
Před poštou v Habrmannově ul. na Slovanech - 4/8/2009
Před lékárnou na Slovanské - 4/8/2009
Před hl. vchodem do galerie Dvořák na Slovanech. 18/8/2009(J. Sobota)
Přd vchodem do galerie Dvořák z Koterovské ul. - 18/9/2009 (J.Sobota)
U obchodů na Francouzské třídě proti poliklinice Slovany - 18/9/2009 (J.Sobota)
U Baumaxu v Doubravce - 18/8/2009 (J.Sobota)
Na náměstí Republiky před Infocentrem - 15/5/2009
Před budovou magistrátu v Kopeckého sadech, kde sídlí Odbor živ. prostředí a Státní fond živ. prostředí - 2/9/2009
Tesco Americká, před hl. vchodem do potravin - 2/9/2009
Tesco Americká, před hl. vchodem do potravin - 2/9/2009
Františkánská ul., před Pecka Café Bar - 9/9/2009