Plzeňští cyklisté by uvítali cyklopruhy ve vozovce
Cyklisté, kteří odpovídali na otázky v našem dotazníku, jsou většinou zkušení cyklisté. Během Týdne mobility najeli v průměru 129 km, většina z nich přitom jezdí celoročně a říká, že jízda na kole po Plzni je bezpečná, když víte kudy jet. Tito cyklisté jezdí na kole nejčastěji za sportem, většina z nich jezdí na kole i na nákupy, na úřady nebo do banky.
Dotazník letos zkoumal i jejich zvyky a problémy při používání kola ve městě. Již tradišně uvádějí cyklisté jako překážku por používání kola bezpečnost. A to jak svoji, tak svého kola. Postrádají ve městě dostatek kvalitních cyklostojanů zejména u obchodů, nákupních center, úřadů či bank. Na druhé straně většina z nich používá jen tenké lanové zámky do průměru 1 cm, které zloděj snadno překoná a většina pojišťoven je tak ani neuznává jako dostatečnou překážku...
Další zjištění se týká jízdy na kole v místech, kde nelze (většinou z důvodu nedostatku prostoru) vybudovat samostanou cyklostezku mimo komunikaci. Na otázku:
V místech, kde nelze vybudovat samostatnou cyklostezku, ale jen cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru, tj. samostatný piktogramem kola označený cyklistický pruh u pravé krajnice frekventované komunikace, byste
Ο jezdili výrazně kratší cestou po této komunikaci i bez pruhů pro cyklisty
Ο jezdili výrazně kratší cestou po této komunikaci v pruhu pro cyklisty
Ο objížděli frekventovaný úsek po delší, ale bezpečnější trase
většina cyklistů a cyklistek (80%) uvedla druhou variantu, tedy že by raději jezdili po výrazně kratší trase v cyklopruhu ve frekventované komunikaci, než tento úsek objížděli po bezpečnější a delší trase. Jeden dotazovaný cyklista dokonce svoji volbu opřel o vlastní zkušenost z jízdy po cyklopruhu v hlavním dopravním prostoru v Praze a uvedl: „V Praze se mi jízda v cyklistickém pruhu u pravé krajnice frekventované komunikace ovědčila." Přestože v Praze, Brně i dalších městech ČR cyklopruhů v hlavním dopravním prostoru, tedy u pravé krajnice přímo ve vozovce, přibývá, v Plzni ještě žádný takový není. Podle dopravních odborníků města Plzně tomu brání nesouhlasné stanovisko Policie ČR, která se ke všem dopravním stavbám, vč. těch, kde by mohl být pruh pro cyklisty, vyjadřuje.
Výsledky dotazníku dostanou členové subkomise cyklistiky při RMP a kompetentní úředníci, aby se mohli podněty cyklistů dále zabývat.
Jak dopadlo losování
Dotazníky vyplňují účastníci akce Týden na kole, která je součástí cykloprogramu k Týdnu mobility, který zajišťuje město Plzeň. V závěru akce jsou vylosováni tři z nich, kteří dostanou ceny. Letos byli vylosováni:
Alena DUPÁKOVÁ
Milan VŘEŠŤÁL
Marta TOMÁŠKOVÁ
Cenu útěchy (zvonek na kolo) pak získávají:
Eva JELÍNKOVÁ
Naďa KADLECOVÁ
Eva HRUBÁ
Výše uvedené cyklistky a cykisté budou vyzváni, aby si ceny do týdne vyzvedli.
Přečtěte si také
Po městě na kole - Jak na to? - návod pro ty, co by chtěli začít používat kolo jako dopravní prostředek i po městě, ne jen k rekreačním vyjížďkám. Pomůže vám vybrat správné kolo, rychlou a bezpečnou trasu po městě a jak správně zaparkovat.
Zeptejte se na cyklistickou dopravu v Plzni - chat - chat s
předsedou subkomise pro cyklistickou dopravu v Plzni Petrem Náhlíkem.
Ptejte se, proč někudy nevede cyklostezka, nebo navrhněte nějaké
zlepšení pro cyklisty v Plzni.
Jak se dostat do místa X na kole po Plzni - chat - poradíme vám, jak si najít rychlou a bezpečnou trasu po Plzni
Cyklisté si prohlédli nové stezky v Plzni - reportáž z letošní cykloprohlídky po nově vybudovaných cyklostezkách v Plzni
Podzimní cyklojízda projela Plzní - reportáž z cyklojízdy ke Dni bez aut v roce 2010
Zažila jsem Prahu jinak - na kole a s ministrem - reportáž z pouličního festivalu Zažít město jinak, který letos zahájil ministr dopravy spolu s velvyslanci Dánska,Nizozemí a Rakouska