Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Po městě na kole - jak na to?

article

Většina cyklistů, se kterými se na svých víkendových vyjížďkách setkávám, jezdí jen rekreačně. Když se jich ptám, proč nejezdí na kole také do práce, uvádějí mnohdy banální důvody, které jim každodenní jízdu znemožňují. S většinou z nich se lze ale lehce vypořádat, pokud opravdu chcete. Pokud i vy patříte k těm, co by se chtěli z rekreačních cyklistů stát těmi dopravními, poradíme vám, jak na to.

 

 



Autor: cykloRADKA Aktualizace: 13.09.2010
Vstoupit do diskuse (2)

testNejprve si zkusíme sesumírovat, jaké výhody nám každodenní jízda na kole může přinést:

  • úsporu času - pokud je vzdálenost místa, do kterého jedete 5 km a méně a jedete do centra města, či přes něj, zpravidla budete rychlejší než auto či veřejná doprava
  • lepší fyzickou kondici - každodenní jízdou na kole si splníte doporučené minimum půl hodiny aktivního pohybu, které byste měli denně mít. Nemustíte hledat čas na fitnes či jiné sportovní aktivity, abyste se udržovali fit.
  • lepší zdravotní stav - všichni cyklisté, které znám a kteří se po Plzni pohybují na kole celoročně, skoro nestůňou. Jsou otužilejší a zdravější a to i přesto, že šlapou do pedálů i když jsou teploty pod nulou.
  • úsporu peněz - v dlouhodobém časovém horizontu je kolo levnější než auto a často i než veřejná doprava ve městě
  • poznání města a jeho zákoutí - při jízdě na kole můžete poznávat a vnímat mnohem více ze života města. Najednou objevíte, kolik vám toho zpoza skla auta či tramvaje uniklo. Navíc můžete kdekoli zastavit - s jakým jiným dopravním prostředkem se vám tohle podaří?

A teď ještě nevýhody. Také tady jsou a tak zvažujte, zda nevýhody opravdu převáží:

  • možnost odcizení kola - při cestách po městě se od kola mnohem častěji vzdalujeme - vždy bychom ho tedy měli řádně zamknout
  • častější převlékání a sprchování - pokud se naučíte jezdit svižně, nejspíš se občas zpotíte a budete si muset dát sprchu. Hned ráno je to ovšem příjemný start do nového dne.

 

Řekněme si tedy, jak možné důvody, které nás od jízdy na kole po městě odrazují, eliminovat:

 

test1) Je to nebezpečné

Cesta na kole pro vás může být nebezpečná, pokud byste chtěli jet stejnou cestou, jakou jezdíte autem. Na kole je ale lepší využít stezek a bočních uliček, kde není takový provoz. Často se tak vyhnete i semaforům a ušetříte si tak čas zbytečným čekáním. Správnou cestu možná nenajdete na poprvé, rozhodně se vyplatí, zeptat se zkušenějších a poradit se s cyklomapou. Více najdete v další kapitole s názvem Jak se připravit na cestu po městě.

 

2) Mohou mi ukrást kolo

Tohle je vážný a často uváděný argument. I ten ale umíme řešit. Klíčem je vhodný výběr kola a také zámku. Můžete si pořídit za levno z druhé ruky starší kolo do města, které se nebudete bát opustit i nezamčené a jehož ztráta by vás moc „nebolela”. Nebo to můžete vyřešit skládacím kolem. Více najdete v další kapitole s názvem Jaké kolo je vhodné do města.

 

3) Nemám si kde v práci/škole uložit kolo

To bývá častý problém. Nečekejte, že ho bude váš zaměstnavatel řešit za vás, pokud nebude zrovna nadšený cyklista. Přijďte s vlastním návrhem. Pokud očekáváte problémy, zkuste přesvědčit i další kolegy či kolegyně - pokud se zájemců najde více, měla by být i větší snaha problém řešit. Poslední možností je si pořídit si skládací kolo, které schováte třeba pod stůl. Více najdete v další kapitole s názvem Jaké kolo je vhodné do města.

 

3) Nemám se kde osprchovat

Tady už řešení nebývá tak snadné. Opět platí, že s vyšším počtem žadatelů se šance na úspěch zvyšují. Pokud opravdu řešit nelze, máte už jen dvě možnosti: buď jezdit do práce tak pomalu, že se nezpotíte, nebo si koupit elektrokolo. Více najdete v další kapitole s názvem Jaké kolo je vhodné do města.

 

Jaké kolo je vhodné do města

Při volbě kola do města byste měli brát v úvahu hlavně to, odkud a kam budete jezdit a jak budete v daném místě či místech parkovat. Svoji roli také hraje to, co děláte, resp. jak musíte v práci vypadat. Pokud musíte vypadat jako ze škatulky, měli byste se buď po dojezdu do práce osprchovat a převléknout do pracovního oblečení, nebo jezdit na elektrokole.

 

Varianta A - univerzální městská „plečka”

Pro běžné popojíždění po městě se vyplatí mít druhé kolo, které pořídíte za levno z druhé ruky a jeho případná ztráta vás nemusí mrzet. Pokud ho navíc vybavíte košíkem, zdaleka není pro zloděje tak „atraktivní”. Ještě jsem nezjstila, že by někdo takové kolo ukradl (tedy kromě výjimek na vesnici, kdy s ním zloděj od hospody popojel o kousek dál a kolo se ráno opět našlo). Pokud tykové kolo sháníte, nebo vám ve sklepě leží bez užitku, dejte si inzerát do naší sekce RADY a NÁPADY -- INZERÁTY & SEZNAMKA - už teď  tam jeden najdete.

 

Varianta B  - městské kolo (city bike)

testElegantní modely s pohodlným vzpřímeným posezem jsme si vyzkoušeli při módní přehlídce na kolech. Kola jsou stavěná pro pohodlnou jízdu v civilním oblečení - mají pohodlná měkká sedla, krytý řetěz, dlouhé blatníky, dynamo a zvonek. Pokud chcete jezdit do práce po rovině, vřele doporučuji. Městská kola vč. těch, co jsme měli půjčené od Citybikes, jsou totiž stavěné přímo pro pohodlnou jízdu na kole po městě.

 

Varianta C - skládací kolo (skládačka)

Skládací kola nebo také „skládačky” přicházejí opět do módy, ovšem v trochu sofistikovanější podobě. Na našem trhu najdete značky několika výrobců. Malá kolečka, důmyslný systém skládání, kdy z kola uděláte do minuty úhledný balíček, je pro mnohé řešení. Kolegyně Jitka Vrtalová, editorka portálu NaKole.cz, svého skládacího Dahona dává na našich schůzkách v restauraci pod stůl, dopravní projektanti Slávek Syrový a Tomáš Cach je zase používají pro své cesty za zkušenostmi s cyklistikou v jiných městech, protože ani ve vlacích vyšší třídy či autobusech je i bez ohlášené rezervace pro kolo nemohou odmítnout.

 

Varianta D -  elektrokolo (e-bike)

testPokud máte na cestě po městě kopečky, zvolte elektrokolo. Sednout na něj můžete v obleku, kostýmku i v botech na podpatku a do cíle dojedete jako ze škatulky. Podmínkou je vhodné parkování - elektrokola by totiž neměla stát na dešti a krytá stání ve městě se u nás zatím téměř nevidí. Znamená to, že budete trochu omezeni parkovacími možnostmi. Boty na podpatku, sukně či kostýmek nejso překážkou, Klára si to vyzkoušela na modelu A2B Hybrid při naší módní přehlídce.

 

Přidáváme ještě pár rad pro výbavu vašeho městského kola

  • košík vpředu či vzadu - bude se vám hodit na tašku či malý nákup
  • zvonek - zvonění sice není nejlepším způsobem, jak komunikovat s chodci zejména na smíšených stezkách, ale v některých situacích je nezastupitelný
  • dostatečně dlouhý a kvalitní zámek - více najdete v další kapitole s názvem Jak ve městě zaparkovat kolo

 

Jak se připravit na cestu po městě

testMáme tedy kolo, měli bychom si najít vhodnou cestu. Můžeme se poradit s mapou. Město Plzeň vydává pravidelně plán, ve kterém jsou uvedeny komunikace vhodné pro cyklisty. Nejsou to jen značené cyklotrasy, ale také vybudované cyklostezky či cyklistické pruhy nebo zpevněné lesní či polní cesty, po kterých se dobře jezdí na kole. V rámci Týdne mobility  můžete vyuít i poradny a na výběr vhodné trasy pro vaši cestu se zeptat. Letos máte tři možnosti:

 

1) Ptát se osobně nad mapou

Ve dnech Po 13/9 - St 15/9 a Pá 17/9 zajišťuji infoservis - vždy od 17 do 18 hodin (jen ve St 15/9 již od 16 do 17h) v Informačním centru vedle radnice.

 

2) Ptát se formou chatu

V diskusi k článku, který bude zveřejněn na hlavní stránce plzenskonakole.cz v Út 14/9/2009. Reagovat budu průběžně.

 

3) Ptát se prostřednictvím Skype telefonu

V tom případě vám předem doporučuji pořídit si mapu PLZEŇ, plán města (měřítko neuvedeno) Možnost ptát se budete mít ve dnech Po 13/9 - St 15/9 a Pá 17/9. K dispozici budu vždy mezi 20 a 21h večer na Skype: aknudar.

 

Tento informační servis je součástí letošního cykloprogramu Týdne mobility v Plzni, jehož cílem je právě podpořit používání kola jako dopravního prostředku ve městě. Vyzkoušejte si jízdu na kole po městě a zapojte se do akce Týden na kole. Účastníci, kteří se do akce zapojí, mohou využít bezplatně infoservis, kudy bezpečně jet po Plzni na kole z místa A do místa B, tedy např. do práce, do školy, za sportem, na nákup či se připojit k našim cykloprůvodcům atp. Registrovaní účastníci Týdne na kole budou zařazeni do slosování o hodnotnější ceny. Celý cykloprogram k letošnímu Týdnu mobilty v Plzni najdete v článku Týden mobility v Plzni odstartoval módní přehlídkou. Tam je i jízdní řád ranních cykloprůvodců.

 

Jak ve městě zaparkovat kolo

 

testTohle bývá klíčový úkol. Stojanů je ve městě stále ještě pomálu, ne vždy jsou tam, kde bychom je potřebovali a často je parkování v nich spíš „medvědí službou”, kterou můžete poškodit kolo. V Plzni ale existuje víc než stovka tzv. bezpečných stojanů, do kterých můžete kolo zamknout pokud si pořídíte malou FAB vložku třeba i s držáčkem pod sedlovku. Rám zamknete trubkou z tvrzeného kovu, kterou není lehké jen tak přeřezat. Váš běžný zámek pak použijete například na přizamčení předního kola. Obrázkový návod spolu se seznamem míst, kde tyto stojany najdete, je zde.

 

 

testJak ale vlastně má vypadat správný stojan? Mnozí, co pořizují tzv. „lamače kol” to stále ještě nevědí.  Základem stojanu je možnost stabilního opření kola a jeho přizamčení ke stojanu. Ten musí být být bytelný, aby odolal vandalům, pevně ukotvený, aby ho někdo neodnesl i s kolem, a měl by vytvářet smyčku či jinak umožnit přizamčení kola, aby případný zloděj jen zamčený zámek nevyvléknul. Podrobněji o tom, jak má vypadat správný cyklostojan, píšeme v článku Není stojan jako stojan aneb Jak vybrat a umístit správný cyklostojan v sekci Rady a nápady --- po podnikatele, kde najdete i bohatou fotogalerii špatných a správných příkladů i s komentářem.

 

 

 

testDůležitou roli má při parkování zámek, který použijete. Tenké lanové zámky šikovný zloděj přeštípne za pár vteřin, proto ani pojišťovny takové zámky neuznávají jako „dostatečnou překážku”. Pořiďte si tedy pořádný silný zámek. Mezi ty nejlepší patří silné plastem opatřené řetězy či lana nebo takzvané účko, které je vyrobeno z tvrzené oceli. To kilo navíc se vám v tomto případě vyplatí.

 

Jak ale správně kolo zamknout? Vždy bychom měli zamykat rám kola k nějaké pevné smyčce. Žádná mechanická část kola (přehazovačka, přesmykač, kotoučové brzdy) by se přitom neměla dotýkat stojanu ani ničeho jiného, protože jinak se může poškodit.

 

Když není v dosahu stojan? Většina cyklistů pak kolo zamkne k nejbližší značce. Je to řešení, které bývá nejjednodušší a skoro vždy po ruce. Využít lze také různá zábradlíčka. Vždy se vyplatí nechávat kolo vždy co nejvíce na očích kolemjdoucích. 

 

Závěrem - zkuste to s námi!

testPokud jsme vás přesvědčili, že to jde, když se chce a vy to chcete zkusit, můžete využít našeho informačního servisu, průvodců i  zapojit se do akce Týden na kole a třeba získat i nějakou cenu. O tom, jak a kde se registrovat se dočtete v článku Týden mobility v Plzni odstartoval módní přehlídkou na kolech

 

 

Přečtěte si také

 

Týden mobility v Plzni odstartoval módní přehlídkou na kolech -  letošní cykloprogram města Plzně k Týdnu mobility měl netradiční začátek. Článek s bohatou fotogalerií a cykloprogramem najdete v tomto článku pohromadě spolu se seznamem všech cykloakcí k Týdnu mobility.

 

 

Diskuse (2)

Vstoupit do diskuse