Proč je tak důležité dobře vidět i za řídítky kol a koloběžek
- ve věku mezi 20 a 39 lety alespoň třikrát za tuto dobu;
- od 40. roku: jednou za 2-3 roky;
- od 65. roku: jednou za 1-2 roky.
Šetření ale ukázalo, že 65 % řidičů nebylo za poslední rok na kontrole zraku a 44 % před 3 a více lety. Přitom u nás zemře z důvodu špatné viditelnosti přes 100 osob každý rok, což je okolo 20 % všech obětí dopravních nehod. Test německého autoklubu ADAC ukázal, že podíl automobilových nehod způsobených špatnou zrakovou ostrostí je srovnatelný s počtem nehod způsobených alkoholem!
Zrak a sluch se zhoršují postupně s časem a s rostoucím věkem a bez
přeměření odborným specialistou nezaznamenáte rozdíl oproti původnímu
zdravému smyslu. Z výsledků terénního měření optometristů však vyplývá,
že oční korekci (např. brýle nebo čočky) má nesprávnou nebo žádnou 44 %
testovaných řidičů. A to je hrozba pro cyklisty v roli řidiče i v roli
dalšího účastníka silničního provozu, kterého jiný špatně vidící řidič
může přehlédnout třeba tak, jak se to před pár dny stalo na Anglickém nábřeží v Plzni.
Kdy ale na kole potřebujete opravdu dobře vidět?
Hlavně za šera, kdy se oko postupně přizpůsobuje úbytku přirozeného slunečního světla. Právě v tuto dobu je špatně vidící řidič i cyklista nejnebezpečnější, neboť může něco či někoho přehlédnout. Může to být terénní nerovnost, nebo třeba zvíře na stezce. „Rychlá adaptace na tmu trvá chviličku, ta dlouhodobá, tedy v době, kdy se šeří, trvá třeba i deset minut," říká plzeňská oční lékařka MUDr. Anna Topinková, která se do terénního šetření také zapojila. Dobré vidění ale potřebujete i za slunečného dne, když pojedete například pro singltrailech v lese. Právě tohle říkali mí obrýlení kamarádi, když jsme se spolu vydali na Singltrek pod Smrkem (více v článku Jak plzeňští cykloturisté a bikeři ochutnali singltrek). Právě při jízdě v terénu je důležité dobře vidět před sebe, včas rozeznat kořeny, kameny i jiné nerovnosti a stopu kola vést s přesností na centimetry zvláště v zatáčkách a při větším klopení. Kdo si na singltraily vezme starší brýle, ve kterých tak ostře nevidí, koleduje si o pád z kola.
Jak si vyzkoušet zrak
I když si myslíte, že stále ještě vidíte dobře, možná tomu už tak není. Vyzkoušejte některý z jednoduchých testů a zjistěte, zda byste neměli zajít k očnímu lékaři.
- Na hvězdné obloze: Starý test ostrosti zraku jste možná již zkoušeli jako malí. Stačí, když najdete na obloze Velký vůz a hvězdu v zalomení jeho oje. Pokud v ní rozpoznáte hvězdy dvě, je váš zrak dobrý. Vzhledem k silnému světelnému znečištění v našich městech, ale i vesnicích, to zkuste někde za městem mimo vliv světelného znečistění. Tímto testem prověříte ale jen ostrost zraku na dálku, nikoli na blízko. Podobně si také můžete vyzkoušet, kolik najdete hvězd v hvězdokupě Plejády. Ve městech je takto možné zahlédnout pět až sedm hvězd, v místech s tmavou oblohou bez světelného znečištění dvanáct i více.
- V autě: Zkuste přečíst státní poznávací značku auta jedoucího před vámi ve vzdálenosti asi 25 metrů. Pokud to zvládnete, váš zrak je dobrý. Pokud nemůžete přesně rozeznat písmena a číslice, doporučujeme urgentně navštívit odborného lékaře nebo očního optika.
Než sednete za řídítka, dejte si oční rozcvičku
Rozcvičte si oči oční jógou. Hlavně před řízením za šera a ve tmě párkrát protočte očima - nahoru, dolů, vlevo, vpravo, čímž si procvičíte prostorové vidění.
Přečtěte si také
Jak plzeňští cykloturisté a bikeři ochutnali singltrek - proč právě na trailech potřebujete dobře vidět
Kód 01.01 na řidičském průkazu pro brýle - Číslem 01.01 na řidičském průkazu je vyznačen kód, který znamená Brýle. Harmonizovaný kód 01.01 na řidičském průkazu patří do skupiny kódů Ochrana nebo korekce zraku začínajících na 01. Kód 01.01 patří do kategorie kódů stanovující další podmínky pro řidiče. Na těchto stránkách najdete přehled kódů souvisejících s ochranou nebo korekcí zraku.