Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Proč je tak důležité dobře vidět i za řídítky kol a koloběžek

article

I za řidítky byste měli mít tak dobrý zrak, abyste včas "přečetli" dopravní značku...

Pokud máte řidičský průkaz, asi víte, že k jeho získání musíte mít v pořádku zrak. Mnozí mají ve svém řidičáku možná poznámku „jen s brýlemi". Dobrý zrak je ale důležitý i za řídítky kola či koloběžky. Průzkum spojený s vyšetřením více než tří tisíc řidičů letos ukázal, že mnozí z nich by neměli usednout za volat ale ani za řídítka. Jak poznáte, že se vám zrak zhoršil a jak to ovlivní vaši jízdu na kole.

Autor: cykloRADKA (text&foto), Libor & Vladana ŠMÍDOVI (foto) Aktualizace: 26.11.2019
testV rámci projektu Vidíš skvěle? proběhlo od půlky srpna do půlky listopadu testování zraku české veřejnosti na akcích spojených s osvětou a vzděláváním na celkem 28 místech ve 14 krajích. Otestováno bylo 3319 osob, kde lehce převažovali muži (52 %), z toho 56 % otestovaných dosáhlo ostrosti zraku 91-100 %. Alarmující ale je, že 8 % testovaných řidičů nedosáhlo ani 50% ostrosti zraku a vůbec by nemělo usednout za volant nebo za řídítka. Přitom dospělí (bez existence problémů či jejich tušení) by si měli nechávat vyšetřit svůj zrak pravidelně:
  • ve věku mezi 20 a 39 lety alespoň třikrát za tuto dobu;
  • od 40. roku: jednou za 2-3 roky;
  • od 65. roku: jednou za 1-2 roky.

 

Šetření ale ukázalo, že 65 % řidičů nebylo za poslední rok na kontrole zraku a 44 % před 3 a více lety. Přitom u nás zemře z důvodu špatné viditelnosti přes 100 osob každý rok, což je okolo 20 % všech obětí dopravních nehod. Test německého autoklubu ADAC ukázal, že podíl automobilových nehod způsobených špatnou zrakovou ostrostí je srovnatelný s počtem nehod způsobených alkoholem!


Zrak a sluch se zhoršují postupně s časem a s rostoucím věkem a bez přeměření odborným specialistou nezaznamenáte rozdíl oproti původnímu zdravému smyslu. Z výsledků terénního měření optometristů však vyplývá, že oční korekci (např. brýle nebo čočky) má nesprávnou nebo žádnou 44 % testovaných řidičů. A to je hrozba pro cyklisty v roli řidiče i v roli dalšího účastníka silničního provozu, kterého jiný špatně vidící řidič může přehlédnout třeba tak, jak se to před pár dny stalo na Anglickém nábřeží v Plzni.

Kdy ale na kole potřebujete opravdu dobře vidět?

Hlavně za šera, kdy se oko postupně přizpůsobuje úbytku přirozeného slunečního světla. Právě v tuto dobu je špatně vidící řidič i cyklista nejnebezpečnější, neboť může něco či někoho přehlédnout. Může to být terénní nerovnost, nebo třeba zvíře na stezce. „Rychlá adaptace na tmu trvá chviličku, ta dlouhodobá, tedy v době, kdy se šeří, trvá třeba i deset minut," říká plzeňská oční lékařka MUDr. Anna Topinková, která se do terénního šetření také zapojila. Dobré vidění ale potřebujete i za slunečného dne, když pojedete například pro singltrailech v lese. Právě tohle říkali mí obrýlení kamarádi, když jsme se spolu vydali na Singltrek pod Smrkem (více v článku Jak plzeňští cykloturisté a bikeři ochutnali singltrek). Právě při jízdě v terénu je důležité dobře vidět před sebe, včas rozeznat kořeny, kameny i jiné nerovnosti a stopu kola vést s přesností na centimetry zvláště v zatáčkách a při větším klopení. Kdo si na singltraily vezme starší brýle, ve kterých tak ostře nevidí, koleduje si o pád z kola.

Jak si vyzkoušet zrak

testI když si myslíte, že stále ještě vidíte dobře, možná tomu už tak není. Vyzkoušejte některý z jednoduchých testů a zjistěte, zda byste neměli zajít k očnímu lékaři.

  1. Na hvězdné obloze: Starý test ostrosti zraku jste možná již zkoušeli jako malí. Stačí, když najdete na obloze Velký vůz a hvězdu v zalomení jeho oje. Pokud v ní rozpoznáte hvězdy dvě, je váš zrak dobrý. Vzhledem k silnému světelnému znečištění v našich městech, ale i vesnicích, to zkuste někde za městem mimo vliv světelného znečistění. Tímto testem prověříte ale jen ostrost zraku na dálku, nikoli na blízko. Podobně si také můžete vyzkoušet, kolik najdete hvězd v hvězdokupě Plejády. Ve městech je takto možné zahlédnout pět až sedm hvězd, v místech s tmavou oblohou bez světelného znečištění dvanáct i více.
  2. V autě: Zkuste přečíst státní poznávací značku auta jedoucího před vámi ve vzdálenosti asi 25 metrů. Pokud to zvládnete, váš zrak je dobrý. Pokud nemůžete přesně rozeznat písmena a číslice, doporučujeme urgentně navštívit odborného lékaře nebo očního optika.

Než sednete za řídítka, dejte si oční rozcvičku

Rozcvičte si oči oční jógou. Hlavně před řízením za šera a ve tmě párkrát protočte očima - nahoru, dolů, vlevo, vpravo, čímž si procvičíte prostorové vidění.

Přečtěte si také

Jak plzeňští cykloturisté a bikeři ochutnali singltrek - proč právě na trailech potřebujete dobře vidět

Kód 01.01 na řidičském průkazu pro brýle - Číslem 01.01 na řidičském průkazu je vyznačen kód, který znamená Brýle. Harmonizovaný kód 01.01 na řidičském průkazu patří do skupiny kódů Ochrana nebo korekce zraku začínajících na 01. Kód 01.01 patří do kategorie kódů stanovující další podmínky pro řidiče. Na těchto stránkách najdete přehled kódů souvisejících s ochranou nebo korekcí zraku.

 

Fotogalerie