S novým jízdním řádem ČD celodenní jízdenka pro kolo
S počátkem prosince nastává doba, kdy se mění jízdní řády na železnici. Letos dochází k mnoha změnám, pro cestující vesměs pozitivním. Již tento měsíc ohlásily České dráhy a Plzeňské městské dopravní podniky první velký krok k dopravní integraci - propojení obou dopravních systémů pomocí karet, jak jsme psali v článku Na jednu dopravní kartu v Plzni a brzo i po Plzeňsku. Tento týden České dráhy ohlásily změny, které proběhnou s novým jízdním řádem platným od neděle 10. prosince 2017. Dotknou se i cyklistů. Cestovní doba ve vlaku směrem na Prahu se stále, hlavně díky modernizaci tratě, zkracuje a České dráhy tu přidávají další spoje a zvyšují komfort jízdy. Počet rychlíkových spojů mezi Prahou a Plzní se tak zvýší o 55%, „zhoustne” i provoz na trati do Domažlic, kde budou některé spoje končit až na zastávce Domažlice město. Právě odtud je to blíž jak na historické náměstí s Černou věží, tak na oblíbenou cyklostezku Babylonským údolím do Furth im Waldu. Právě jejímu využívání mohou nové spoje pomoci. Zatímco nyní mě většina rychlíků mezi Prahou a Plzní povinnou rezervaci místa pro kolo, s novým jízdním řádem už ji mají jen mezinárodní rychlíky a Západní expresy. V ostatních rychlíkových spojích si budete moci místo pro kolo rezervovat, ale rezervace už nebude povinná. To uvítají hlavně cyklisté jedoucí vlakem z Plzně do Brd.
Celodenní „jízdenka" pro kolo
Ještě si vzpomínáte na dobu, kdy jste si lístek pro kolo kupovali až u průvodčího ve vlaku? Za 30 Kč s úschovou ve služebním oddílu (tzv. poštovní vůz nebo také hytlák) a za 25 Kč, pokud jste si kolo nakládali a vykládali sami. Pokud jste přestupovali více než jednou, koupili jste si pro kolo přestupní lístek za 60 Kč. Tento systém byl v prosinci 2013 nahrazen novým systémem výpočtu přepravného za kolo podle počtu najetých kilometrů. Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla do vzdálenosti 50km činila 25Kč, do vzdálenosti 51-100Km pak 35Kč. Za úschovu kola během přepravy ve služebním oddíle vlaku jsme pak museli doplatit 10 Kč za každou jízdu. Nutno podotknout, že před 5 lety jezdilo ještě dost vlaků s úschovou během přepravy. To se ale za posledních 5 let výrazně změnilo. Po vzoru dopravců na západ od nás České dráhy postupně přecházejí z úschovy během přepravy na model přepravy kola jako spoluzavazadla, kde si cyklista kolo nakládá a vykládá sám. Tarifní systém výpočtu přepravného za kolo byl posléze upraven pro nejkratší tarifní pásma. Nyní byl opět rozšířen o možnost koupit si celodenní lístek pro kolo, a to za 99 Kč. Z níže uvedené tabulky tarifů přepravného za kola od 10. prosince 2017 je zřejmé, že tento celodenní lístek se vám vyplatí, pokud pojedete s kolem do vzdálenosti více než 100 km a budete se ještě vracet týž den zpět. S novým jízdním řádem Českých drah se ale od 10. prosince 2017 zvedá cena za úschovu kola během přepravy z 10 Kč na 20 Kč/vlak.
od 10. 12. 2017 | 0-50km | 51-100km | 101-150km | 151-200km |
201-250km | 251-300km |
301-350km |
přes 351km |
Přepravné za kolo jako spoluzavazadlo |
30 Kč |
40 Kč | 50 Kč | 55 Kč | 60 Kč | 65 Kč | 70 Kč | 75 Kč |
Pro pořádek ještě uvádíme i další ceny, které se vztahují k přepravě kol od 10. prosince 2017:
Služba |
Cena |
Přepravné za kolo celodenní |
99 Kč |
Úschova během přepravy | 20 Kč |
Cena přepravného za kolo do zahraničí | 10 EUR/den |
Cena přepravného za kolo na Slovensko | 3 EUR/den |
Rezervace pro kolo u pokladny | 35 Kč/vlak |
Rezervace pro kolo v e-shopu | 35 Kč/vlak |
Rezervace Místo+kolo u pokladny | 35 Kč/vlak |
Rezervace Místo+kolo v e-shopu | 35 Kč/vlak |
Západní expres
Nejvíce „zhoustne" provoz mezi Prahou a Plzní. Ke stávajícím rychlíkům přibude dalších 11 v každém směru. Z Prahy přes Plzeň na západ bude vyrážet tzv. Západní expres, tedy rychlík, který podobně jako dřívější rychlík do Norimberka a do Paříže mezi pražským Smíchovem a Plzní nebude stavět. Tím se cesta z hl. nádraží v Praze na to plzeňské zkrátí o 12 minut na 1 hodinu a 25 minut. S dalším zkrácením cestovní doby se počítá po zprovoznění Ejpovického tunelu, který by měl v závěru příštího roku zkrátit tento čas o dalších 10 minut.
S kolem do Německa
Výrazně přibylo také přímých spojů do Německa - ze čtyř párových (tedy tam a zpět) jízd stoupne počet vlaků z Prahy přes Plzeň do Mnichova na sedm, přičemž cestovní doba se na celé této trati zkrátí až o 20 minut. Ve všech těchto rychlících je povinná rezervace místa pro kolo. Pokud se budete chtít vypravit s kolem vlakem do Německa. Budete se muset vypravit pro jízdenky na nádraží. Tu pro sebe byste si mohli sice koupit v e-shopu Českých drah, mezinárodní „jízdenku" pro Vaše kolo ale nikoli. V Plzni ji koupíte v mezinárodní pokladně (u ČD centra). Bude vás stát 10 EUR a zaplatit ji můžete i v korunách dle platného kurzového přepočtu. Za rezervaci místa pro kolo ve vlaku do zahraničí pak zaplatíte 6EUR. Tuto rezervaci musíte opět koupit v pokladně ČD, v e-shopu ji koupit nelze.
Wi-fi a jiné služby ve vlacích
Zatímco k Wi-fi jste se dosud mezi Plzní a Prahou mohli ve vlaku připojit zatím jen v Pendolinu, nyní tuto možnost budete mít (ale jen v některých vagonech) již v 10 spojích z Prahy na Plzeň. Šest z nich bude mít dokonce dětské kino. Wi-fi připojení nabízejí také všechny osobní vlaky provozované jednotkami RegioShark, které se vyskytují zejména na trati Plzeň - Domažlice. Tichý oddíl, kde se můžete v klidu prospat, nebo si v klidu číst, má ale stále jen Pendolino. Přibývá také vozů s klimatizací, což cyklisté ocení zejména v horkých letních dnech, kterých v posledních letech poněkud přibylo.
Přečtěte si také
Na jednu dopravní kartu v Plzni a brzo i po Plzeňsku - První integrace regionální a celostátní dopravní karty. Jak ji mohlou využít cyklisté?
Počet vypůjčených a přepravených kol Českých drah roste - informace o půjčovnách kol Českých drah ČD bike a jejich výhodách