S novým jízdním řádem ČD podraží přepravné kol
Počet nízkopodlažních vozů ČD v kraji roste. To vítají i cyklisté, zvláště ti s naloženými koly.
V neděli 13. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2016. S novým jízdním řádem se ale mění i tarify, množství spojů i samotné vlaky a vejdou v platnost i změny, které se dotknou cyklistů. Jaké změny to budou?
Autor: cykloRADKA(text&foto), Vladimír KOSTELNÝ (foto)
Aktualizace: 02.12.2015
Potěšitelnou zprávou je, že bude v celé ČR jezdit průměrně o 110 vlaků denně více než dosud. Na mnoha místech budou nasazeny nové modernější vozy s větší přepravní kapacitou, která v oblasti osobní přepravy vzroste o 11%. V Plzeňském kraji pojedou letos dvě třetiny (67%) vlaků jako regionální spoje s podporou Plzeňského kraje, zbylá třetina představuje dálkové spoje, které objednává Ministerstvo dopravy ČR. Podle opakovaného měření z přelomu července a srpna vzhrostl denní průměr počtu přepravených kol z cca 11 tis. kol na 11,6 tis. kol, což je růst o 5 %. Největší nárůst přitom zaznamenaly kraje: Ústecký (29 %), Karlovarský (25 %) a Vysočina (19 %).
Přepravu jízdních kol formou úschovy během přepravy zajistí 798 vlaků a zjednodušenou formou, tzv. rozšířenou přepravu zavazadel především jízdních kol, nabídne 5 940 vlaků. Počet vlaků s přepravou kol tak v posledních letech vzrůstá, jak uvádí sloupcový graf nahoře. České dráhy tak pokračují v trendu západních států, kde se po dobu přepravy o kolo stará cestující sám. Počet vlaků s úschovou kol během přepravy totiž rok od roku klesá.
Vzdálenost
|
rok
2015
|
rok
2016
|
zdražení
o
|
0-50km |
25Kč |
30Kč |
20% |
51-100km |
35Kč |
40Kč |
16% |
101-150km |
45Kč |
50Kč |
14% |
151-200km |
55Kč |
55Kč |
0% |
201-250km |
60Kč |
60Kč |
0% |
251-300km |
65Kč |
65Kč |
0% |
301-350km |
70Kč |
70Kč
|
0% |
nad 351km |
75Kč |
75Kč |
0% |
Cena za úschovu během přepravy během jedné jízdy ve služebním voze (tzv. „hytláku") zůstává na 10 Kč/kolo. Stále ještě můžete ale ušetřit, pokud si budete kupovat jízdenku elektronicky, tedy přes internet v e-shopu, nebo z chytrého telefonu přes aplikaci moje banka. Nejen, že je jízdné o malinko nižší, ale zdarma k jízdence získáte i místenku (nikoli rezervaci pro kolo). Nákup e-jizdenky ČD není tak složitý a my jsme tento postup popsali v článku S kolem do vlaku s povinnou rezervací Místo+kolo
Zcela nově si pak můžete koupit místenku na přípojný spoj
přímo u průvodčího ve vlaku. To ocení hlavně cyklisté, kteří se budou vracet s kolem
do Plzně přes Prahu. Na trati č. 170 Plzeň hl.n – Praha hl.n. totiž mají skoro
všechny rychlíky povinnou rezervaci na kolo formou společné „místenky“ nazývané „Místo+kolo“.
Spolu s cenou přepravného za kola se mění také některé další ceny produktů ČD:
•
zachování současné ceny místenky (35 Kč; 0 Kč na eShopu ČD současně při nákupu jízdenky) ve vnitrostátní přepravě a nově zavedení místenky prodávané ve vlaku pro daný povinně místenkový vlak nebo návazný přípoj za cenu 50 Kč (díky novému on-line propojení přenosných osobních pokladen s rezervačním systémem),
•
zvýšení ceny Celodenní jízdenky celostátní z 550 na 579 Kč,
• zvýšení ceny Skupinové víkendové jízdenky celostátní z 650 na 679 Kč,
•
mírné zvýšení cen Celodenních jízdenek regionálních podle jednotlivých krajů od 4 Kč do max. 14 Kč, Celodenní jízdenky pro Plzeňský region nově 179 Kč (dosud 175)
• mírné zvýšení cen Skupinových víkendových jízdenek regionálních podle jednotlivých krajů od 4 Kč do maximálně 19 Kč, Skupinová víkendová jízdenka region Plzeňský 259 Kč (dosud 250 Kč)
Výluky
„V Plzeňském kraji bylo v letošním roce abnormální množství výluk," uvedl ředitel regionálního obchodního centra osobní přepravy v Plzni Vladimír Kostelný a dodal: „Výluky budou pokračovat i příštím roce." Přestavba železničního uzlu v Plzni naruší vedení vlaků přes plzeňské hlavní nádraží. Hloubení dalšího podchodu ve východní části nádraží za hlavní budovou přeruší na několik měsíců průjezdnost kolejí k nástupištím 1 a 2. Po zprovoznění druhého podchodu budou snazší přestupy mezi vlaky na východní straně nástupišť. I tyto podchody budou vybaveny výtahem, který mohou použít cyklisté. Na rozdíl od výtahů na nástupištích na hlavním nádraží v Praze budou o něco delší, aby se tam vešli i cyklisté s koly, aniž by je museli zvedat. Další omezení přinese rekonstrukce tzv. „mikulášských mostů", tedy obou železničních mostů křižujících Mikulášskou třídu hned před nádražím. Hlavnímu nádraží by mohlo trochu ulevit nádraží Jižní předměstí, kde se již nyní přepřahají lokomotivy a nově zde bude zastavovat i Pendolino. Tím se dostává do podobné pozice jako to smíchovské v Praze.
Rekonstrukce železničních tratí v Plzeňském kraji bude pokračovat, mezi Prahou a Plzní se bude místy jezdit jen po jedné koleji, což může způsobit menší zpoždění vlaků. Pokračovat bude také rekonstrukce trati Rokycany - Příkosice, kde se budou kromě výměny kolejí také úpravovat nástupiště. Díky tomu budou moci i cyklisté pohodlně využít nízkopodlažních vlaků Regionova, které na této trati jezdí. Pokračuje také hloubení druhého tubusu železničního tunelu pod vrchem Chlum u Plzně, který po dokončení zkrátí cestovní čas vlaků mezi Prahou a Plzní.
Nové vlaky
ČD nasazují na své tratě v Plzeňském kraji nové modernější vozy, takže nyní je již 80% všech železničních vozů v kraji nízkopodlažních. Některé tratě tak budou obsluhovány výhradně nízkopodlažními vlaky. Výrazná změna čeká cestující na trati Schwandorf - Furt im Wald - Domažlice, kde České dráhy ve spolupráci se společností Regentalbahn nasadí na linky osobních vlaků soupravy VT 650, které někteří cyklisté možná znají z trati mezi šumavským Alžbětínem a bavorským Deggendorfem.
Nasazení nových a modernizovaných souprav na tratích v Plzeňském kraji:
• Trať 160 Plzeň hl.n. - Žihle: 60% spojů - Regionova 814 + 914; cca 15% spojů - RegioShark 844
• Trať 170 Plzeň hl.n. - Kozolupy: 40% spojů - Regionova 814+914
• Trať 170 Plzeň hl.n. - Rokycany - Zdice - Beroun: cca 80% spojů - souprava s řídícím vozem Bfhpvee295; Plzeň hl.n. - Chrást u Plzně - cca 5 % spojů - RegioShark 844 o sobotách a nedělích;
• Trať 170 Mariánské Lázně - Plzeň hl.n.: cca 70% spojů - RegioShark 844 a v úseku Pňovany - Kozolupy - Plzeň hl.n. cca 60% spojů - Regionova 814 + 914.
• Trať 170 / 177 Plzeň hl.n. - Pňovany - Bezdružice: 100% u přímých spojů - Regionova 814 + 914;
• Trať 175 Rokycany - Příkosice: 95% spojů - Regionova 814 + 914
• Trať 176 Chrást u Plzně - Radnice: 90% spojů - Regionova 814 + 914
• Trať 180 Plzeň - Domažlice: cca 94% spojů - RegioShark 844
• Trať 180 Domažlice - Furth im Wald: 100% spojů kategorie Os - VT 650
• Trať 181 Nýřany - Heřmanova Huť: 100% spojů - Regionova 814 + 914
• Trať 184 Domažlice - Tachov - Planá u Mar. Lázní: cca 50% spojů - Regionova 814 + 914
• Trať 185 Domažlice - Klatovy - Horažďovice předměstí: cca 60% spojů - Regionova 814 + 914
• Trať 190 Plzeň hl.n. - Blovice: 31% spojů, Regionova 814 + 914
Přečtěte si také
S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím - souhrnná informace pro ty, kteří chtějí cestovat vlakem i s kolem a zvládnout to vše bez šrámů na kole i na duši
S kolem do vlaku s povinnou rezervací Místo+kolo - skoro všechny rychlíky mezi Prahou a Plzní mají povinnou rezervaci místa pro kolo. Co to znamená a jak si ji zajistit?
Půjčovny kol ČD konečně i v Plzeňském kraji - i v Plzeňském kraji již fungují půjčovny ČD. Kde a jak se dovíte v tomto článku.
Na kole do nového železničního muzea v Bezdružicích - máte-li rádi jízdu na kole i mašinky, můžete si udělat pěkný výlet do Bezdružic
Odkazy
www.cd.cz - stránky Českých drah, kde najdete i vyhledávač spojení s kolem (rozšířené hledání)
Přeprava kol ve vlaku - informace na stránkách Českých drah
Fotogalerie
Počet nízkopodlažních vozů ČD v kraji roste. To vítají i cyklisté, zvláště ti s naloženými koly.
Mezi Domažlicemi a Furth im Waldem budou jezdit soupravy německé Regentalbahn
Hned za dvěřmi je prostor pro 4 kola
Sezení s výhledem ven i na kola
Graf ilustrující vzrůstají počet vlaků ČD přepravujících kola.