Slovíčko k plzeňským cyklostezkám
Já bych neřek´, že je jich po Plzni málo. Mě spíš trápí naprostá absence jejich údržby. Nevím, jestli je to tím, že na budování nových cyklostezek dostáváme peníze z různých fondů EU a na jejich údržbu už nikoliv a nebo jenom proto, že se o to prostě nikdo nestará. Také, je podle mého, velmi scestný názor většiny úředníků, že cyklostezka je vlastně sportovně rekreační zařízení využívané od jara do podzimu. Pravda, u stezek vedoucích do přírody či svěží městskou zelení, tomu tak být i může, ale rozhodně to neplatí o páteřních cyklostezkách spojujících jednotlivé plzeňské obvody. - Nebo už jste viděli někoho, kdo by se jen tak ze sportu a rekreačně projížděl po cyklostezce U Prazdroje podél nekonečného proudu aut uhánějících po pražské výpadovce?
Já tedy ne a používám ji denně. Ano denně - včetně měsíců prosince, ledna a února - tudy jezdím do práce a potkávám na ní desítky kolegů cyklistů jedoucích za týmž cílem, protože zkrátka pracovat se musí po celý rok. A právě letošní zima odhalila neblahou situaci nejen na této, ale i dalších stěžejních cyklostezkách v Plzni v plné nahotě. Ne, teď nemám na mysli onu kalamitní situaci na přelomu listopadu a prosince - to dá rozum, že ony přívaly sněhu se musely zvládat napřed na hlavních průtazích, aby byla zajištěna v prvé řadě jejich průchodnost. Ale že by ona kalamita trvala po celou zimu...? - Počítejte se mnou: dva prosincové výjezdy, rovná se dva defekty, tři týdny ježdění v lednu, čtyři defekty! Teprve potom jsem rezignoval a vyměnil jsem ještě pěkné pláště za úplně nové s tím nejhrubším vzorkem, který existuje. Věřte nebo nevěřte, ale tou dobou jsem jezdil za dvě koruny na kilometr. Na to, že nejde o pohonné hmoty, dost síla...
Nu a když už jsme v té ulici U Prazdroje: myslel jsem, že po vybudování obchodního centra po bývalém nákladovém nádraží bude i přilehlý nový chodník opatřen novou cyklostezkou ve směru do Doubravky, tak jak by to řešili naši sousedi v ostatní části EU. Byla to ode mne zřejmě velká bláhovost - jak se ukazuje, nový chodník už tam je, ale bez cyklostezky! A tak budou cyklisté jedoucí do Doubravky stále odkázáni na obousměrnou stezku na protějším chodníku, přičemž, vyskytne-li se na ní nenadálá překážka, budou vrženi přímo do protisměru řítícího se proudu aut...
A je libo další takový „cyklistický" přehmat? - Což taková v poslední době velice vychvalovaná Mlýnská strouha. Architekti za její řešení dostali do konce i cenu. Od nás, cyklistů, by si zasloužili akorát tak třikrát podtrženou pětku! Zakomponovali tam dokonce takový unikát, jako je zaručeně nejkratší cyklostezka na světě. Cyklista je na ni navigován hned dvěma značkami najednou: jednou zákazovou, která mu zapovídá jízdu po hezkém mozaikovém chodníčku, a druhou modrou informační, která ho směruje na dlážděný pás v chodníku. Ten však po cca dvou metrech (!) končí, na což jej upozorňuje další modrá značka tentokrát s červeným končícím pruhem. Ubohý cyklista je pak doslova vyhozen na dlažbu a la kočičí hlavy, po níž se „dodrncá" na konec Pallovy ulici, kde jej čeká další cyklistická lahůdka - tentokrát pro změnu rozkošný zpomalovací práh!
Tedy „páni inženýři", co to mělo být? Chabý pokus o špatný cyklistický vtip, nebo otevřený výsměch všem „kolečkářům" Plzně a širokého okolí...?
Redakční dovětek
Těch, co jezdí na kole i v zimě i v Plzni za poslední roky přibylo stále přibývá. Možná některým pravidelným celoročním cyklistům Honza takříkajíc promluvil z duše. Pokud ano, máte možnost svůj názor vyjádřit v diskusi k článku. Já se pak budu snažit, aby se to dostalo k těm výše uvedeným odpovědným...
Přečtěte si také
Tříkolácký rozhovor s Honzou Němcem - rozhovor s autorem tohoto článku o tom jak a proč jezdí na kole a co už na cestách zažil