Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Štěpán Popel: Jak poznat Paříž na kole

article

Štěpán Popel při přednášce v ZČM ukázal i cyklomapu, kterou pro jízdu na kole po Paříži použival.

O tom, že ráda cestuju, už mnozí kamarádi vědí. V posledních letech dostalo moje poznávání cizích krajů a měst jiný rozměr. Všude totiž jezdím na kole. Na kole - vlastním nebo půjčeném - jsem již poznala několik velkých měst. Tato města mají něco společného - snaží se masivně podporovat cyklistickou dopravu. Fenoménem v tomto směru jsou systémy sdílených kol, z nichž pařížský Vélib‘ je nejznámější. Již dlouho se chystám pojezdit Paříž a její krásy na kole. I proto mne zlákala přednáška Štěpána Popela o poznávání Paříže na kole...

Autor: cykloRADKA (text&foto), Štěpán POPEL (foto) Aktualizace: 07.03.2014
Vstoupit do diskuse (1)

testV rámci cyklu cestovatelských přednášek Výpravy za poznáním, které pořádá Západočeské muzeum v Plzni, přednášejí o svých cestách i někteří cyklocestovatelé. Většinou jsou to sólisté, kteří jezdí sami nebo ve dvojici na daleké výpravy s koly obtěžkanými bagáží.  Na kole v zahraničí ale nemusíte jezdit jen z města do města, ale prostě jen po městě. Pro české cyklisty trochu nezvyklá představa... Jsou totiž zvídaví, ale ve srovnání s těmi ze Západu jsou na trase často poznatelní - sportovní oblečení, většinou horské kolo (i když jedou po silnici) a přilba. Ten, kdo už jezdil v zahraničí, zejména v západních městech, ale ví, že běžný městský cyklista z Německa, Rakouska či Francie vypadá jinak. Jezdí v běžném oblečení, jen málokdy ho zahlédnete na horském kole (proč také, když většinou jezdí po silnici) a jen někdy má přilbu. Není výjimkou, že zahlédnete pána v obleku či dámu v šatech a botách na podpatku šlapající do pedálů.  

 

Zapadnout do atmosféry města na kole a přitom zůstat turistou a zvládnout rychleji přesuny mezi památkami, k tomu se kolo opravdu hodí. Právě na tom postavil svoji myšlenku Štěpán Popel, když plánoval netradiční poznávací výlet po Paříži. Půjčené kolo, cyklomapa Paris à Vélib‘  a seznam památek, kam se na kole dá dostat. Jenže to jsou vlastně všechny. testKdyž jsem s tou myšlenkou přišel, lidé byli nedůvěřiví a měli obavy, že se v Paříži budou přetahovat o prostor s auty a že je jízda v takovém městě příliš nebezpečná," řekl hned v úvodu Štěpán Popel. Paříž je pro chůzi moc velká. Na kole se vám ale zmenší. Od roku 2007, kdy se starostovi Bertranu Delanoë podařilo prosadit systém automatizovaných půjčoven kol (bike sharing) pod značkou Vèlib‘, se Paříž cyklisticky velice změnila. Když do úřadu v roce 2001 starosta Bertrand Delanoë nastupoval, bylo v Paříži pouhých 7 km cyklostezek, nyní je jich kolem 700 km. Kromě toho jsou v Paříži často jednosměrky pro cyklisty obousměrné a většina rezidenčních čtvrtí má omezenou rychlost do  30 km/h. Právě taková opatření pomohla tomu, že až 140 tisíc obyvatel francouzské metropole jezdí denně na kole Vélib‘. Bike-sharingový systém Vèlib‘ se rozrůstá a jeho počet uživatelů stoupá.  „Řidiči jsou ohleduplnější než v Čechách a s cyklisty všichni počítají," popisuje cyklistické klima v Paříži Štěpán Popel. Na kole se tak dostanete prakticky všude a při pařížských zácpách, které jsem při své poslední návštěvě v září 2012 sama zažila, myslím, že mnohdy i rychleji než na čtyřech kolech.

 

Pokud se rozhodnete poznávat Paříž ze sedla bicyklu, pořiďte si cyklomapu Paris à Vélib‘, zaregistrujte se na internetových stránkách www.velib.paris.fr, kupte si nějakého pořádného průvodce a můžete vyrazit. No a pokud si netroufáte, můžete to zkusit se Štěpánem do Paříže letecky a tam pak na dvou kolech. Jako průvodce totiž šlape do pedálů s CK Adventura.

 

O bikesharingu

Bude mít Plzeň svůj ´Vélib‘´? - o plánech vytvořit systém automatických půjčoven kol (bikesharing) v Plzni, článek také popisuje, jak systém funguje, jaké přináší výhody svým uživatelům i městu samotnému

Bike sharing v Plzni - toť otázka  

testOBIS (Optimising Bike Sharing in European Cities) - link na brožuru mezinárodního projektu zabývajícího se systémy automatických půjčoven kol, rozhovor s její editorkou Janett Büttner o veřejných půjčovnách ve světě si v češtině můžete přečíst na odborném portálu www.cyklostrategie.cz

HOMEPORT -  systém automatických půjčoven kol provozovaný na ukázku v pražském Karlíně

PubliBike - švýcarský systém automatických půjčoven kol (anglicky, německy, italsky a francouzsky)

Vélib‘ - systém automatických půjčoven v Paříži (francouzsky)

bicloo -  systém automatických půjčoven v Nantes v Bretani (francouzsky)

SEVICI - systém automatických půjčoven kol ve španělské Seville (španělsky)

Call a Bike - systém automatických půjčoven kol fungující v několika velkých německých městech (německy)

 

Diskuse (1)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie