Štěpán Popel: Jak poznat Paříž na kole
Autor: cykloRADKA (text&foto), Štěpán POPEL (foto) Aktualizace: 07.03.2014
Vstoupit do diskuse (1)
V rámci cyklu cestovatelských přednášek Výpravy za poznáním, které pořádá Západočeské
muzeum v Plzni, přednášejí o svých cestách i někteří cyklocestovatelé. Většinou
jsou to sólisté, kteří jezdí sami nebo ve dvojici na daleké výpravy s koly
obtěžkanými bagáží. Na kole v zahraničí
ale nemusíte jezdit jen z města do města, ale prostě jen po městě. Pro české
cyklisty trochu nezvyklá představa... Jsou totiž zvídaví, ale ve srovnání s těmi
ze Západu jsou na trase často poznatelní - sportovní oblečení, většinou horské
kolo (i když jedou po silnici) a přilba. Ten, kdo už jezdil v zahraničí, zejména
v západních městech, ale ví, že běžný městský cyklista z Německa, Rakouska
či Francie vypadá jinak. Jezdí v běžném oblečení, jen málokdy ho
zahlédnete na horském kole (proč také, když většinou jezdí po silnici) a jen
někdy má přilbu. Není výjimkou, že zahlédnete pána v obleku či dámu v šatech
a botách na podpatku šlapající do pedálů.
Zapadnout do atmosféry města na kole a přitom zůstat
turistou a zvládnout rychleji přesuny mezi památkami, k tomu se kolo
opravdu hodí. Právě na tom postavil svoji myšlenku Štěpán Popel, když plánoval netradiční
poznávací výlet po Paříži. Půjčené kolo, cyklomapa
Paris à Vélib‘ a seznam památek, kam
se na kole dá dostat. Jenže to jsou vlastně všechny. „Když
jsem s tou myšlenkou přišel, lidé byli nedůvěřiví a měli obavy, že se v Paříži
budou přetahovat o prostor s auty a že je jízda v takovém městě
příliš nebezpečná," řekl hned v úvodu Štěpán Popel. Paříž je pro chůzi
moc velká. Na kole se vám ale zmenší. Od roku 2007, kdy se starostovi Bertranu Delanoë
podařilo prosadit systém automatizovaných půjčoven kol (bike sharing) pod značkou Vèlib‘, se Paříž
cyklisticky velice změnila. Když do úřadu v roce 2001 starosta Bertrand Delanoë
nastupoval, bylo v Paříži pouhých 7 km cyklostezek, nyní je jich kolem 700
km. Kromě toho jsou v Paříži často jednosměrky pro cyklisty obousměrné
a většina rezidenčních čtvrtí má omezenou rychlost do 30 km/h. Právě taková opatření pomohla tomu, že až 140 tisíc obyvatel francouzské
metropole jezdí denně na kole Vélib‘. Bike-sharingový systém Vèlib‘ se rozrůstá a jeho počet
uživatelů stoupá. „Řidiči jsou ohleduplnější než v Čechách a s cyklisty všichni
počítají," popisuje cyklistické klima v Paříži Štěpán Popel. Na kole
se tak dostanete prakticky všude a při pařížských zácpách, které jsem při své poslední
návštěvě v září 2012 sama zažila, myslím, že mnohdy i rychleji než na
čtyřech kolech.
Pokud se rozhodnete poznávat Paříž ze sedla bicyklu, pořiďte si cyklomapu Paris à Vélib‘, zaregistrujte se na internetových stránkách www.velib.paris.fr, kupte si nějakého pořádného průvodce a můžete vyrazit. No a pokud si netroufáte, můžete to zkusit se Štěpánem do Paříže letecky a tam pak na dvou kolech. Jako průvodce totiž šlape do pedálů s CK Adventura.
O bikesharingu
Bude mít Plzeň svůj ´Vélib‘´? - o plánech vytvořit systém automatických půjčoven kol (bikesharing) v Plzni, článek také popisuje, jak systém funguje, jaké přináší výhody svým uživatelům i městu samotnému
Bike sharing v Plzni - toť otázka
OBIS (Optimising Bike Sharing in European Cities) -
link na brožuru mezinárodního projektu zabývajícího se systémy
automatických půjčoven kol, rozhovor s její editorkou Janett Büttner o
veřejných půjčovnách ve světě si v češtině můžete přečíst na odborném
portálu www.cyklostrategie.cz
HOMEPORT - systém automatických půjčoven kol provozovaný na ukázku v pražském Karlíně
PubliBike - švýcarský systém automatických půjčoven kol (anglicky, německy, italsky a francouzsky)
Vélib‘ - systém automatických půjčoven v Paříži (francouzsky)
bicloo - systém automatických půjčoven v Nantes v Bretani (francouzsky)
SEVICI - systém automatických půjčoven kol ve španělské Seville (španělsky)
Call a Bike - systém automatických půjčoven kol fungující v několika velkých německých městech (německy)