V Duratecu vyrobili a předali další tandem pro nevidomé
Když jsem byla v touškovském Duratecu servisovat své kolo před dlouhou cestou, všimla jsem si nového tandemu, který čekal ve vstupní hale na své majitele. Nápis Pomáháme zrakově postiženým mne upozornil na to, že je to dvojkolo pro nevidomé. Všimla jsem si několika specifických detailů, které jsem na tandemech ještě neviděla: Mělo dva řetězy a jinak upevněný představec. „První řetěz je propojovací, druhý je hnací na kazetu," vysvětlila mi ředitelka Duratecu Kateřina Duchková, když jsem se začala vyptávat na specifika tandemů. „Tandemy musí mít pevnější konstrukci, vč. výpletů. Mají větší technické nároky na vidlici, kterou si vyrábíme sami. Kotoučové brzdy potřebují zadní hydraulické hadice mnohem delší, podobně jako řadicí lanko k přehazovačce. Výběr komponent musíme též přizpůsobit. Např. potřebujete speciální tandemové kliky či zadní představec, který je většinou stavitelný. Nevidomí jsou navíc citliví na všechny další vjemy jako úchyty, gripy atd. Občas děláme nápis DURATEC na rámu v kombinaci matného a lesklého povrchu tak, aby samolepku nevidomý přečetl hmatem," vypočítává odlišnosti tandemových kol od těch obyčejných Kateřina Duchková. Touškovský Duratec je známý výrobou cyklistických rámů na míru, vyrobil dokonce první karbonový monokok z jednoho kusu, bez jakéhokoli spoje. Jako první na světě, o váze pouhých 760 gramů. Jeho inovace v oblasti výroby kol ocenili i ve Velké Británii, kde získali prestižní cenu za inovaci. Jak se tedy Touškovští dostali k výrobě tandemů? „Výrobou tandemových kol se zabýváme od roku 2000. K výrobě tandemů zejména pro zrakově postižené jsme se dostali díky Jiřímu Ježkovi, našemu paralympijskému šampionovi v silniční cyklistice, který nás vtáhnul do cyklistiky hedikepovaných. Díky vlastní výrobě jsme totiž schopni vyrobit rám tak, aby byl připraven pro prvního i druhého jezdce na míru. Můžeme nabídnout rám i takovým dvojicím, kde je přední jezdec velký a zadní malý i naopak, protože někdy se stává, že zrakově postiženým je muž a vepředu pilotuje žena. V takovém případě nastává pro jejich posed úskalí. Dáváme jim podobně jako u našich kol pro jednoho jezdce možnost optimalizovaného posedu. Někdy je konstrukce opticky zvláštní, ale lidem to ergonomicky vyhovuje a mají pak radost z pohybu," vysvětluje Kateřina Duchková.
Výrobců tandemů není mnoho, a tak touškovský Duratec své stroje na míru většinou vyváží. „Do ČR děláme zhruba 5% tandemů, zbytek jde do zahraničí. Teď vyrábíme hodně pro Velkou Británii, severské země, Belgii, Holandsko. Nyní jednáme o velkém projektu ve Francii, kde chtějí, abychom dodávali kola do škol. Myslím, že se tak od roku 2010 řadíme mezi světovou špičku ve výrobě tandemů. Většina našich tandemových zákazníků je zaměřená na silniční a dráhovou závodní cyklistiku. Na našich kolech jezdí například australská nebo kanadská reprezentace, teď jsme dodávali tandemy do Ameriky, Švédska, Itálie či Švýcarska. Nedávno odcházela kola do Indonésie pro národní paracycling club, poslední rok obchodujeme hodně s Japonskem. Právě v lidnatých státech, a to se týká i ČR, jsou programy podpory pro pohyb postižených či zrakově postižených, které jim umožní nakoupit si vybavení pro sport s příspěvkem státu," uvádí Kateřina Duchková.
Specifické požadavky měli také členové TJ ZORA. Petr Müller, který spolu s Gabrielou Nellou Požárovou kolo v Touškově vyzvedával, je usměvavý dlouhán, takže požadavek pro řidiče tandemu byl jasný: „Pohodlné posezení pro mne - jsem vysoký a mám dlouhé nohy. Další náš trasér je podobně velký jako já. Chtěli jsme také dobíjení mobilu za jízdy, protože se nám na cestách často stávalo, že nám došla baterie a v přírodě nebylo kde ji dobít," uvedl Petr Müller, který má jako řidič tandemu najeto již několik tisíc kilometrů. „Je důležité, kdo kde sedí. Kdybych já jako drobná žena řídila tandem, tak potřebuji mít vzadu také někoho drobnějšího, protože bych toho člověka neukormidlovala. Ale můj kolega Petr, který je vysoký a má s tím velké zkušenosti, tak tomu je téměř jedno, kdo si dozadu sedne," dodala jeho týmová partnerka Gabriela Nella Požárová.
TJ ZORA je pražská tělovýchovná jednota pro nevidomé a zrakově postižené, která má oddíl gólbalu, aplikovaného stolního tenisu, windsurfingu, oddíl lyže běh, ale i lukostřelecký a cyklistický oddíl. Vždy jde o sport pro nevidomé a jejich vodiče/traséry/guidy, kteří jim pomáhají. TJ ZORA má velice aktivního předsedu pana Jaroslava Jelínka, který je obětavý a stará se o podporu klubu a hledání sponzorů. Sponzoři jsou pro tělovýchovnou jednotu pro nevidomé velmi důležití. „Jsme vděční za každého sponzora," říká Petr Müller a hrdě dodává: „Máme i trojkolo, které nám darovala Světluška. Na něm jsme dojeli za polární kruh, do Oděsy, do Říma, na Olymp - každý rok s ním jedeme jednu velkou akci." Ti kluci a holky, kteří nevidí, jsou neskutečně soutěživí a chtějí také soutěžit a vyhrávat. Nechtějí být braní, že mají hendikep, ale soutěží normálně se zdravými lidmi, mezi nimi. Naopak, nemají žádné výhody, např. na běžkařských závodech jsou až vzadu, kde jsou stopy hodně rozježděné. Mají chuť sportovat a závodit, není to jen aby je viděli sponzoři. Nevidomí z TJ ZORA na kolech závodí, ale také jezdí na daleké výpravy. Právě na ty si oddíl pořizoval nové tandemové kolo. „Vždycky jsme si přáli mít takové kolo pro expedice, protože nám již vozový park stárne a ta naše kola nejsou v takové kondici. Dnes už máme i silniční závodní kola, horská kola a toto nové je krásné expediční kolo, na kterém najezdíme tisíce kilometrů v přírodě. To nevidomým umožňuje úplně jiný pohled na svět. Při takové expediční cestě se totiž musí aktivně podílet na přípravě jídla, opravě kola či stavění stanu. Na expedici vyrážíme ve skupině tak deseti osob. Je to náročné, ale víc lidí, ale ani sponzorů, neseženeme. Náš hlavní sponzor Fujitsu, který nám nechal udělat tyto dresy, odchází z ČR, takže hledáme nového sponzora," posteskl si Petr Müller. Na kole jsem je doprovodila do Plzně, kde si potřebovali něco koupit, pak jeli do Berouna. Následující den pokračovali už se zrakově postiženými, kteří přivezli další kolo, a společně jeli z Berouna do Prahy. Už při první cestě si pochvalovali, jak je to úžasné kolo se kterým člověk nemusí mít strach, že ho někde nechá na holičkách.
Každý tandem, který v Touškově dělají, nejen ten pro nevidomé z TJ ZORA, má příběh. „Často k nám přichází rodič s dítětem, a jsou velice natěšení. Někdy přiletí ze zahraničí do Prahy, vlakem přijedou do Plzně a pak se po ose vracejí na našem tandemu. Třeba do Švédska. Snažíme se týmy, ale i jednotlivce podporovat," říká Kateřina Duchková. Jeden takový příběh se ve finále dostal i na Facebook Duratecu: „Dva kamarádi z Dánska se rozhodli koupit tandem. Slepý koupil kolo a přesvědčil vidomého, aby s ním jel na něm do Paříže. Slepec tak vlastně až po čtyřicítce zjistil, že by se mohl pohybovat na tandemovém kole. Byla to neskutečná radost, kterou měl, když si kolo přebíral. Než na něj prvně usedl, celé si ho před námi osahal. Je to obrovská euforie, když někomu nevidomému takto pomůžete. Strašně nás to dobíjí pro další práci," říká Kateřina Duchková. Těší ji, že na touškovských tandemech najedou jejich postižení majitelé dva a více tisíc kilometrů ročně. Často je to totiž pro ně jediná možnost, jak se pohybovat a sportovat.
Odkazy
www.tjzora.cz - stránky TJ ZORA PRAHA z.s., tělovýchovné jednoty pro nevidomé, kde najdete, jak je podpořit
www.duratec.cz/cs/kola-a-ramy/tandemy/ - nabídka tandemových kol touškovského Duratecu
Přečtěte si také
Plzeňáci na dvojkole - rozhovor s manžely Vřešťálovými, kteří spolu jezdí na dvojkole
Malá firma a její světově unikátní know-how výroby kol - malá firma na kola z Města Touškova jen pár kilometrů za Plzní vyrobila světový unikát a získala ocenění na výstavě ve velké Británii. Přečtěte si za co.