Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Cykloobousměrky v Plzni: Kde je najdete?

article

Jednosměrná ulice. Ale ne pro cyklisty. V Plzni jich máme hned několik.

Plzeň byla jedním z prvních měst, kde byla v historickém centru omezena doprava v některých ulicích jen jedním směrem. Vznikly tu ale také první cykloobousměrky, tedy komunikace, do kterých mohou motoristé vjet jen jedním směrem, ale cyklisté oběma. Další cykloobousměrky vznikaly postupně a jejich řešení se liší. Kde vám pomohou zkrátit cestu na kole?

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 12.10.2016
Vstoupit do diskuse (2)

Dopravní opatření, která se v centrech našich měst objevují stále častěji, vychází z principu, že se v centru města pohybuje hodně lidí pěšky, a těm je velký počet aut nepříjemný. Ostatně, preference jednotlivých druhů dopravy stanovily v Plzni Zásady dopravní politiky schválené Radou města Plzně již v devadesátých letech. Preferovány jsou tedy pěší zóny s možností vjezdu jen pro zásobování a kola a jednosměrné ulice s předností zprava, které neumožňují autům rychlou jízdu a pěší tolik neohrožují. Zjednosměrnění některých ulic ale nemá být namířeno proti cyklistům, a tak je jim vjezd do některých jednosměrek povolen i v protisměru.Cyklisté z kola neradi slézají a dokážou se protáhnout i úzkým průchodem. Měli bychom si ale také uvědomit, že ten, kdo jezdí po městě na kole, má podobně jako pěší emise CO2 na nule a tím, že nejede vlstním autem, uvolňuje místo pro ty, kteří autem jen musí třeba kvůli nákladu.  Cyklistům ale ve městě jde většinou o to, aby se na místo dostali co nejrychleji a nejkratší cestou. Cykloobousměrky jim ji pomáhají zkrátit.

 

Plzeňské cyklobousměrky - Typ A: průjezd v komunikaci s vozidly MHD či jen pro cyklisty

testPrvní cykloobousměrka vznikla v centru Plzně ve Františkánské a Rooseveltově ulici (v mapě zde) již téměř před deseti lety. Vjezd do protisměru měla povolena jen vozidla hromadné dopravy, proč by tedy nemohli i cyklisté? Šířkové poměry obou ulic to pohodlně umožňovaly.

 

Další cyklistické obousměrky vznikaly postupně většinou na podnět samotných cyklistů, např. v ulici Na Růžku na Světovaru (v mapě zde), jejíž stanovení jsem iniciovala já či ve Schwarzově ulici v Bezovce (v mapě zde), kde návrh podala iniciativa Plzeň na kole.

 

Plzeňské cyklobousměrky - Typ B: průjezd v komunikaci s cyklopiktokoridorem

testV některých ulicích ale i přes snahu cyklistů nebylo zobousměrnění provedeno, většinou pro nedostatečnou šířku komunikace s parkujícími vozidly. Výjimkou je Resslova ulice, kde vznikl při zobousměrnění tzv. cyklopiktokoridor. To je pruh s bílým vodorovným značením s piktogramem kola a šipkami vyznačující směr pohybu cyklistů. Řidiče vozidel jedoucích či parkujících v této komunikaci má upozornit na zvýšený pohyb cyklistů v místech, kde by ho možná nečekali. Jde o to, aby vozidla umožnila cyklistům v protisměru bezpečný průjezd a aby jim některý řidič parkující vozidlo nečekaně neotevřel dveře přímo do cesty. Stejnou funkci má koridor pro cyklisty, jak se cyklopiktokoridor správně nazývá, i v krátkém úseku ulice U Ježíška, kde ale auta většinou neparkují. 

 

testPlzeňské cyklobousměrky - Typ C: průjezd po cyklopruhu v chodníku

V Radobyčické ulici  v Doudlevcích (v mapě zde) nebo ve Dvořákově ulici na Borech (v mapě zde) se cyklisté pohybují spolu s motorovými vozidly v jednom směru, v protisměru tu mají v jinak jednosměrných úsecích cyklistický pruh vedený po chodníku. 

 

Nutno ale podotknout, že původní řešení v Dvořákově ulici nebylo příiš šťastné - do cyklopruhu v chodníku totiž zasahovaly sloupy veřejného osvětlení. Situace se ale změnila po jeho výměně a tak se cyklisté nemusí sloupům v cyklopruhu vyhýbat.

 

testZahraniční řešení

V zahraničí, kde cykloobousměrky používají již déle, v nich vyznačují koridor pro jízdu na kole podél parkujících aut dvěma vodorovnými čarami. Ta první vymezuje bílou přerušovanou čarou asi půlmetrový odstup od parkujících aut, ta druhá bílá čára pak odděluje vyhrazený pruh pro cyklisty od toho pro ostatní motorovou dopravu. To je bezpečný koridor, ve kterém bychom se v cykloobousměrce měli držet, i když tam bílé čáry vodorovného značení mít nebudeme. Fotografie vpravo je z německého Berlína.

 

Za zmínku stojí i to, že ve Francii se již uvažovalo dokonce o plošném zobousměrnění všech jednosměrek. Pokud vím, zatím ale zůstalo jen u přání. Bohužel.

 

Cykloobousměrkou stále ve střehu

Člověk na kole se protáhne téměř všude. Proto také cykloobousměrky, tedy jednosměrky, do kterých je cyklistům povolen vjezd oběma směry, vznikly. Přesto by měl být cyklista při jejich průjezdu obezřetný a být připraven na to, že motoristu v protisměru překvapí, nebo že mu nějaký parkující řidič otevře dveře auta přímo do cesty.

 

Nějaká chybí?

Pokud jste některou další plzeňskou cykloobousměrku výše nenašli, napište nám do diskuse pod článkem, doplníme ji do článku.

 

Přečtěte si také

Nové cyklostezky v Plzni do roku 2016 (1. část) - první článek o nových realizacích pro cyklisty v Plzni

Nové cyklostezky v Plzni do roku 2016 (2. část) - druhý článek o nových realizacích pro cyklisty v Plzni

Prvý cyklopiktokoridor v Plzni aneb malá cyklistická revoluce  - o prvním piktogramovém koridoru v Plzni 

Co loni přinesl Ježíšek? Další cyklopiktokoridor - další cyklopiktokoridor v pro cyklisty obousměrném a častopoužívaném úseku u hlavního nádraží 

Cyklosemafory v Plzni: Blýská se na lepší časy? -  o chystané změně v místech, kde komunikaci křižuje nejen přechod, ale také přejezd pro kola.

Cyklosemafory v Plzni podruhé: Změny v roce 2014 - jak se změnila situace na semaforech pro cyklisty v Plzniběhem roku 2014

Cyklopruhy v komunikaci versus cyklostezky - Jaký je rozdíl v jízdě na kole po cyklostezce vedené souběžné podél komunikace a v cyklopruhu v hlavním dopravním prostoru komunikace. Článek vysvětluje oba pojmy a srovnává obě varianty z pohledu cyklisty.

 

Diskuse (2)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie