Cyklostezka z Koterova do Starého Plzence
Zatímco Plzeň je již protkaná sítí komunikací pro nemotorovou dopravu nazývaných „plzeňské greenways" vedoucí podél plzeňských řek a potoků, za hranicem i města to tak není. Právě koridor podél řeky Úslavy by byl vhodnou cyklovýpadovkou z Plzně směrem na Brdy. Nyní je tento projekt ve stádiu vyhledávací studie. Ta říká, kudy by plánovaný „brdský cyklopřivaděč" měl do Spáleného Poříčí vést. Cyklisty potěší, že plánovaná trasa povede podél řek Úslavy a Bradavy, což představuje nenáročný profil vhodný i třeba pro rodiny s dětmi a seniory na kolech. Jednotlivé úseky jsou nyní v různém stádiu přípravy - na některých se již obce domlouvají s vlastníky, aby mohly začít projektovat a posléze stavět, jinde se už zabývají projektovou přípravou, aby si mohly požádat o dotaci.
Pro plzeňské cyklisty je ale klíčový úsek z Koterova na okraji Plzně do Starého Plzence. Někteří cyklisté už nyní jezdí z Koterova přes mostek nad Úslavou a dále po polních cestách mezi loukami přes propustek až do části Starého Plzence, která se nazývá Malá Strana. Právě tam, blízko mostu přes Úslavu, by měla budoucí cyklostezka končit. Tato polní cesta je ale rozbitá, po dešti v ní bývají louže a bláto, které občas někdo zpevní nasypáním stavební drti. Na jaře, než se loky prvně posečou, tak dostanete pěknou masáž travou. Takový povrch, tedy v hlíně vyjeté koleje, je vhodný leda tak za sucha pro cykloturisty, za mokra leda tak pro bikery, pro příměstskou cyklistickou dopravu třeba za prací ale ne.
Město Plzeň má svoji část plánované cyklostezky mezi Koterovem a Starým Plzencem již delší dobu připravenou, navazující úsek na katastru Starého Plzence se ale zaseknul na neochotě jednoho z majitelů pozemků ten svůj úsek pro cyklostezku prodat, proto bylo nutné vedení trasy pozměnit. Nyní jsou již k dispozici potřebné souhlasy soukromých vlastníků a Starý Plzenec řeší změnu. Do konce tohoto roku by mělo být připraveno stavební povolení, aby bylo možné požádat o dotaci. Na stavbu stezky na katastru Starého Plzence, který sahá až k dálničnímu mostu, chce navázat Plzeň. Městský obvod Plzeň 2 - Slovany a Starý Plzenec chtějí novou cyklostezku do Starého Plzence připravit společně a společně také zažádat o dotaci. Jen tak může být projekt úspěšný. Stavba by totiž měla vzniknout na katastru dvou obcí, hranice katastrálního území mezi Starým Plzencem a Plzní jsou v místě dálničního mostu. Odtud až k mostku přes Úhlavu by mělo stavět město Plzeň. Pokud bude žádost o dotaci úspěšná a navazující kroky (zejména výběrová řízení) poběží optimálně a bez průtahů, mohla by cyklostezka do Starého Plzence být otevřena koncem příštího roku.
Navazující úseky v Plzni
Stezka by měla sloužit nejen rekreaci ale také k dopravě. Již teď se lze dostat při řece z Doubravky až do Koterova. Z Koterova lze totiž pokračovat při řece Úslavě přes lávku Pod Kolešovkou až na Božkovský ostrov, kde nedávno vzniknul nový úsek cyklostezky i s lávkou. Podél řeky Úslavy lze pak z Božkova dojet přes Lobzy až do Doubravky po plzeňských greenways. I na této části plzeňských greenways vzniklo několik nových úseků - například od mostu v Lobzích k lávce u střelnice a u sv. Jiří, kde je nová lávka u soutoku.
Přečtěte si také
Bude cyklovýpadovka do Starého Plzence? - článek z červnece 2011 o prvních záměrech cyklistického propojení z Koterova do Starého Plzence