Jízdní řád vlaků přinesl cyklistům v kraji změny i konkurenci
Přímé spojení z Plzně do Radnic
Mnozí cyklisté jistě uvítají přímé spojení z Plzně do Radnic. Taktový spoj Českých drah jezdí z Plzně po dvou hodinách vždy 11 minut po liché celé hodině, první v 7.11h a poslední v 19.11h. Ve vlaku je samoobslužný systém odbavení, takže pokud byste těmito spoji cestovali ve skupině, kupte si jízdenku raději předem, abyste s kolem nezablokovali vstupní prostor ve voze, kde je automat na prodej jízdenek.
Území kolem Radnic je pozůstatkem tzv. paroviny, takže na kole se tu proháníte ve výšce kolem 400 m n.m. s vyhlídkou daleko do dáli a bez velkého úsilí ke zdolávání kopců. Můžete se projet okolím Břas po zajímavé naučné stezce věnované zdejší těžbě černého uhlí. Trať z Radnic kopíruje silnice, která postupně klesá až k Berounce u Chrástu. Při zpáteční cestě můžete tedy nastoupit až v Sedlecku. Zastávka je jen pár metrů za železničním přejezdem souběžné silnice.
Nové rychlíky společnosti GW TRAIN Regio na trati Plzeň-Žatec
Velká změna nastala na trati č. 160 z Plzně do Žatce, kde vypsalo Ministerstvo dopravy ČR tendr na provozovatele rychlíkových tratí. Tendr byl antimonopolním úřadem zrušen, a tak Ministerstvo zakázku na dopravu zadalo přímo. Od 11. 12. 2016 tu na trati jezdí většina rychlíků společnosti GW TRAIN Regio, která nabídla jen 75 Kč/km, zatímco České dráhy tu dosud jezdily za 88Kč/km. Dvě vlakové soupravy společnosti GW TRAIN Regio budou zajišťovat 8 rychlíkových spojů přepravujících také kola. Tyto rychlíky vyjíždějí z Plzně v 6.05h, 10.05h, 14.05h a 16.05h, z Mostu pak do Plzně přijíždějí v 9.54h, 11.54h, 15.54h a 19.54h. Jízdenku si můžete koupit buď na internetu přes rezervační portál https://amsbus.cz/gwtrain (jen pro sebe, nikoli pro kolo), v Plzni na nádraží pak osobně v prodejně Pont (při vstupu do dolní haly hned vpravo za pokladnami ČD), nebo u průvodčího (bez navýšení ceny). Jednoduchá vlaková souprava o dvou vagonech umožňuje zavěsit kola na 9 háků v prostoru na začátku a na konci soupravy. V případě, že to obsazenost vlaku dovolí, může průvodčí povolit přepravu většího počtu kol a to i ve střední části vlaku. Pokud hodláte cestovat některým z rychlíků GW TRAIN Regio ve větším počtu s koly (10 a více kol), rezervujte si přepravu minimálně den předem telefonicky na kontaktních telefonických číslech přepravce.
Ceny jízdného a přepravného za kola
S novým jízdním řádem vešel v platnost také nový tarif Českých drah. Jízdné malinko podražilo - přibližně o korunu do 120 kilometrů. Cena jízdného GW TRAIN Regio je o něco nižší, než jízdné ČD, je ale srovnatelná s tarifem pro držitele IN karty 25. Přepravné za kolo GW TRAIN Regio činí 20Kč a to na jakoukoli vzdálenost, je tedy stejné jak do Plas, tak do Mostu. Srovnání cen za přepravu cyklisty s kolem pak najdete v níže uvedené tabulce.
Srovnání jízdného pro cyklistu z Plzně (osoba + kolo = celkem):
|
Plzeň-Plasy | Plzeň-Žatec-západ | Plzeň-Most | |
ČD obyčejné jízdné | 55 + 30 = 85 Kč | 151 + 50 = 201 Kč | 220 + 55 = 275 Kč | |
ČD jízdné s INkartou 25 | 41 + 30 = 71 Kč | 113 + 50 = 163 Kč | 165 + 55 = 220 Kč | |
GW TRAIN Regio jízdné | 43 + 20 = 63 Kč | 115 + 20 = 135 Kč | 173 + 20 = 193 Kč |
Pozor na společné jízdenky
S novým jízdním řádem mění České dráhy také společné jízdenky, což se dotýká i cyklistů. Skupiny nad 6 osob by se měly hlásit minimálně 48 hodin před odjezdem. Právě v tom vidím jako organizátorka mnohých cyklovýletů vlakem docela problém. Cyklisté často rozhodují podle počasí a tak finální rozhodnutí nechávají zpravidla až na den před odjezdem. Paradoxní je, že pokud to aktuální kapacita v rezervačním systému umožní, lze si jízdenky pro cyklisty i kola) koupit v e-shopu i den předem, např. pro 15 osob koupit tři jízdenky pro 5 osob. Zatímco za společnou jízdenku pro 15 osob objednanou v předstihu s náležitou byrokracií, zaplatíte (100%+75%+(13x 50%))= 825% jednotlivého jízdného, což je 55%/os, za tři jízdenky pro 5 osob to bude 3x (100%+75%+(3x 25%))= 3x 325= 975% jednotlivého jízdného což je 65%/os. Jízdenka do Mostu (bez kol) by tak při společné jízdence pro 15 osob stála 121Kč/os, při třech jízdenkách pro 5 osob pak ale 143 Kč/os! Zdůvodnění Českých drah, že tento systém zavádějí proto, aby zabránily přeplněným vlakům, ve světle výše uvedených čísel vyznívá jako zástupné. Faktem ovšem zůstává, že cyklistů jezdí vlakem hodně, zvláště o víkendu, takže pokud chcete mít jistotu, že se do vlaku vejdete, měli byste si místo včas rezervovat. V případě větších skupin je to pochopitelné, protože některé vlaky mají kapacitu jen na cca 12 kol, což jedna středně velká skupina cyklistů naráz vyčerpá. České dráhy umí operativně posílit vlak tak, aby všichni mohli jet, ale jen v případě, že informaci o přepravě skupiny dostanou minimálně 48 hodin před odjezdem vlaku. Důležité je objednávku odeslat 72 hodin před odjezdem vlaku a nejpozději 48 hodin před odjezdem ji zaplatit (na pokladně ČD nebo přímo v e-shopu Českých drah). V kratší době nelze předisponovat potřebná vozidla na posílení. Pokud vlak neumožnuje rezervaci místa pro kolo, je rozhodně lepší si skupinovou jízdenku rezervovat v minimálně dvoudenním předstihu. Jak se to dělá, se můžete podívat na videu. Řešení se nabízejí tři:
- Můžete zajít na pokladnu a vše vyřídit (tedy objednat a zaplatit) přímo na pokladně ČD
- Můžete zavolat do kontaktního centra ČD na tel 800 112 113 a spolu s operátorkou objednávku pro skupiny vyplnit po telefonu a poté ji zaplatit v pokladně
- Můžete kliknout na www.cd.cz/skupiny a tam vyplnit e-formulář pro přepravu skupiny a jízdenku tam zaplatit kartou
Pokud by cestu nenastoupil stejný počet cestujících, jaký je uveden na společné jízdence, nechte si u průvodčího v každém z vlaků, kterými budete společně cestovat, vystavit potvrzení o počtu cestujících, kteří jízdenku nevyužili. Tyto doklady pak použijete pro reklamaci na pokladně nebo v e-shopu (podle toho, kde jste nakupovali). České dráhy vám pak přeplatek jízdného vrátí.
V případě společné jízdenky pro skupinu činí cena u GW TRAIN Regio pro první osobu 100%, pro druhou osobu 95% a pro třetí a další osoby 90% jízdného. Pokud tedy pojedete sám, zaplatíte z Plzně do Plas 43 Kč + 20 Kč za kolo, pokud pojede ve čtyřech, zaplatíte 161 Kč + 80 Kč za kola. Cena pro jednoho cyklistu tedy vychází 60Kč/os. A to i v případě, že vás pojede šest.
U Českých drah pak cena společné jízdenky pro skupinu činí pro první
osobu 100%, pro druhou osobu 75% a pro třetí a další osoby 50% jízdného.
Pokud tedy pojedete sám, zaplatíte z Plzně do Plas 55 Kč + 30 Kč za
kolo; pokud pojedete ve čtyřech, zaplatíte 152 Kč + 120 Kč za kola. Cena
pro jednoho cyklistu tedy vychází na 68Kč/os. Pokud vás pojede šest, jeden cyklista zaplatí jen 64Kč/os.
Jízdenka ČD už neplatí ve všech vlacích v Plzeňském kraji
Ve vlacích GW TRAIN Regio neplatí jízdenky Českých drah, což může způsobit problémy těm, kteří budou při cestě přestupovat. Jednotliví dopravci zatím neuznávají jízdenky konkurence. To chce Ministerstvo dopravy v příštím roce změnit. Dříve než s dalším jízdním řádem to ale nebude. Už při hledání vlakového spojení je tedy dobré si ověřit provozovatele jednotlivých vlaků. Jízdenku ve vlaku společnosti GW TRAIN Regio vám sice průvodčí prodá bez navýšení jízdného, pokud si ale zakoupíte jízdenku na celou cestu už před nástupem do vlaku, jen těžko budete mít možnost ji vrátit. Stávající světelné tabule s odjezdy vlaků na hl. nádraží v Plzni ani ty na odjezdových tabulích na stránkách SŽDC vás na to totiž neupozorní! Pokud jste zvyklí hledat vlakové spojení přímo na portálu Českých drah, najdete u takového spojení poznámku „V části cesty je použit vlak soukromého dopravce." Spojení vlaky všech dopravců najdete například na www.idos.cz Podobně je tomu i u tištěných jízdních řádů a to i toho menšího regionálního: to, že vlak provozuje společnost GW TRAIN Regio, zjistíte jen pokud si přečtete všechny poznámky v záhlaví sloupečku vlaku v jízdním řádu.
Přepravné za kola
Někreří cyklisté možná nezaznamenali změny v ceně za přepravu kol, které České dráhy provedly během roku 2016. Zvýšenou cenu pocítí cyklisté hlavně při cestách vlakem na kratší vzdálenosti.
Vzdálenost | 1-50 km | 51-100 km | 101-150 km | 151-200 km |
201-250 km | 251-300 km | 301-350 km | 351 a více km |
Cena |
30 Kč |
40 Kč |
50 Kč |
55 Kč | 60 Kč |
65 Kč |
70 Kč |
75 Kč |
Wi-fi ve vlaku
Jak České dráhy, tak ostatní dopravci rozšiřují počet vlaků, kde lze využít Wi-fi připojení. Jen málokdy ale na celé trati. Wi-fi připojení je závislé na pokrytí přijímaným signálem a tak počítejte s tím, že rychlost připojení v kopcovitějším terénu klesá, někde se signál dokonce ztratí.
Modernizace kolejí a nádraží způsobí výluky
V roce 2017 budou pokračovat práce na přestavbě železniční stanice Plzeň hlavní nádraží. Předpokládá se zahájení rekonstrukce mostů směr Mikulášské náměstí, což ovlivní spoje na trati Plzeň - Domažlice a Plzeň - Cheb. Zkomplikuje to také přístup cyklistů s kolem na nádraží ve směru od Slovan. K vchodu do podchodu se sice dostanou, ale hlavně při sobotních dopravních špičkách budou muset kolo snést po schodech, protože sobotní ranní nápor jeden výtah u schodiště určitě nezvládne.
Přečtěte si také
Naučná stezka na Břasku: Černý kanafas, kolmy a kordaity - o zajímavé naučné stezce na Radnicku o s tipem na cyklovýlet
Do práce na kole + příměstským vlakem? Chybí tarify - na jaké problémy naráží pravidelné dojíždění s kolem
Odkazy
www.cd.cz/spojeni/conn.aspx - vyhledávač spojení Českých drah
www.gwtr.cz - stránky společnosti GW TRAIN Regio provozující rychlíkové spoje přes Žatec do Mostu
www.cd.cz/skupiny - informace a objednávkový formulář pro skupiny
www.idos.cz - vyhledavač spojení vlakem, autobusem a městskou dopravou