Jak budou fungovat nové české MTB trasy
V našem prvním článku MTB trasy budou mít své značení jsme se seznámili s konceptem nového českého MTB značení a jeho základní filozofií, kterou nám představil předseda České mountainbikové asociace (Čemby) Václav Volráb. Nyní tedy volně navazujeme na naše povídání, které proběhlo v autě cestou z prohlídky hornobřízského singlíku. Zajímalo nás, kdo, kde a jak bude trasy značit, jak budou vyznačovány v mapách a kde se o nich můžete dovědět.
plzenskonakole.cz: Už jste se bavili s mapovými nakladateli o tom, jak budou MTB trasy značené v mapách?
Václav VOLRÁB: Bavili, ale jsou to soukromé subjekty a legendy jsou již teď tak rozsáhlé, že oni sami nevědí, jak by to značili. Můžeme jim dát naše nápady, ale je na nich, zda je využijí. Chceme se hodně orientovat na náš web, kde budou trasy i s popisy. Musíme se sejít s lidmi, co u nich dělají legendy a zjistit, co umožňují tisky. Má-li to být univerzální mapa, kde nebude jen MTB značení, ale i stávající cyklistické a pěší, tak to bude ještě oříšek. Neděláme trasy pro lidi s vozíčkem s dětmi, děláme trasy pro bikery a je normální, že biker občas i sesedne a poponese kolo, nebo ho dokonce tlačí... To k bikování prostě patří, s tím je třeba počítat. Jde o to, aby v tom lidé viděli jen to, co naše značení chce ukázat, a neměli o tom zkreslenou představu.
plzenskonakole.cz: Turistické značení je v ČR zažité a má vysoký kredit v zahraničí. Vaše MTB značení zatím není známé. V Čechách ho nenajdeme, protože je to čerstvá novinka. Jak ho chcete dostat mezi lidi?
Václav VOLRÁB: Připravujeme kampaň, chceme přitom spolupracovat hlavně s cyklistickými portály a jinými cyklistickými médii. Je to zajímavé téma, tak doufáme, že o tom rádi napíšou. Chceme také vytisknout letáčky, kde budeme značení vysvětlovat. Musím ale říci, že ČeMBA teď nemá prostředky na značení. Udělali jsme metodiku a koncept, takže když teď někdo chce značit a tápe, tak mu říkáme ‚Nic nevymýšlejte a použijte toto značení’. Vyznačení MTB tras je tedy spíš úkol pro místní subjekty, jako jsou obecně prospěšné společnosti, místní samosprávy či organizace pro podporu cestovního ruchu.
plzenskonakole.cz: Bude to tedy s MTB značením podobné jako se stávajícím cykloturistickým značením, které většinou obce či mikroregiony vybudují a pak předají KČT do správy. Budete vy přebírat do své správy to, co obce, mikroregiony, nebo jiné subjekty vyznačí MTB značením?
Václav VOLRÁB: Určitě. I v tomto jsme se inspirovali u KČT. Chceme mít databázi MTB tras, chceme k tomu udělat web, který se bude věnovat speciálně MTB značení a s tím samozřejmě souvisí i to, aby tam byli uvedeni „správci tras", s kontaktem pro případ, že se na trase něco stane. Chceme, aby tam byl email na správce, aby existovala zpětná vazba. To je důležité, protože MTB značení je v přírodě, vede po stezkách, v terénu, takže na nich může docházet k různým změnám. K sezónním i nesezónním. Může se změnit povrch nebo tam třeba popadají stromy. Je tedy potřeba, aby každá trasa měla svého garanta, který se o ni bude starat a bude ji nějakým způsobem opečovávat, to znamená, že ji proseká a uklidí. O problému se ale musí nějak dozvědět. Správce nebude mít určitě čas pořád ji projíždět. Proto chceme udělat ten web, který umožní zpětnou vazbu, umožní lidem trasu hodnotit, tedy napsat, jak se jim líbila, či nelíbila, že jsou tam překážky... Chceme, aby to nějakým způsobem žilo, aby to bikeři vzali za své.
plzenskonakole.cz: Takže když třeba budou někde popadané stromy, tak bude možné, aby cyklisté, kteří je objeví, dali informaci správci. Potom se tam vyskytne jedna z nových MTB značek upozorňujících na nebezpečné místo?
Václav VOLRÁB: Ano, dá se říct, že buď se to bude řešit takto, že se upozorní na nebezpečné místo anebo tam naběhne někdo s motorovou pilou a prořeže to, což mi připadá rozumnější. Je lepší se domluvit s místním lesákem, nebo někým jiným podle možností v daném místě a uklidit to, než to tam nechat ležet.
plzenskonakole.cz: Jasně.
Václav VOLRÁB: Samozřejmě když tam bude obrovský polom, tak to není v lidských silách uklidit. Ale když tam bude spadlý strom, což se děje i dnes,tak to my již běžně řešíme. Vozíme s sebou malé přenosné pilky a když najdeme někde nějaký spadlý strom a musí se tam hodně slézat z kola nebo je to neprůchodné, tak ho přeřežeme a odneseme. To k MTB také patří.
plzenskonakole.cz: Když jsme u té bezpečnosti MTB tras, v některých oblastech, které jsou hůře dostupné, jako třeba Podyjí, se zřizují speciální body, které slouží jako záchytné body, v případě že se někomu něco stane. Jsou to body kam má přístup sanitka, ví kam má dojet a cyklista by měl vědět, jak se k tomuto bodu dostat. Budete nějakým způsobem tohle zahrnovat do MTB značení, třeba jak daleko je to k takovému bodu a kudy k němu?
Václav VOLRÁB: Je to zajímavá otázka a v téhle chvíli hlavně inspirace. Takové body určitě známe, například z Rychlebských stezek. A upřímně - neměli jsme teď v plánu někde zveřejňovat, kolik kilometrů to k tomu kterému bodu je, ale je to zajímavý námět. Je pravda, že ne každý se v mapě orientuje, takže možná, že by nebylo špatné mít tuhle informaci i na nějaké cedulce, občas to zveřejnit, dál toto téma rozpracovat. Teď nedokážu úplně odpovědět, co se s tím dá všechno dělat, ale děkuji za zajímavý podnět.
plzenskonakole.cz: Ještě jsem se chtěla zeptat na soužití bikerů a pěších turistů na stezkách. Bude MTB značení využívat i stávajících tras pro pěší turisty, bude někde v souběhu, počítáte s tím?
Václav VOLRÁB: Vzhledem k tomu, kolik je tady stávajícího turistického značení, tak se nedá tomu souběhu úplně vyhnout. Naším primárním cílem není značit MTB značení po stávajícím turistickém značení. To by nedávalo smysl, to bychom jen přeznačkovávali, něco bychom dublovali, vzhledem k tomu, že v drtivé většině jezdíme po turistickém značení KČT, nebo ho hojně využíváme, tak abychom to ještě vedle toho paralelně označovali, to by nedávalo smysl. My ho chceme rozšířit, má to být jakási nástavba. S naším značením se chceme pustit tam, kde dnešní turistické značení není, kde zatím chybí. Myslíme si, že je super jezdit po turistických značkách, ale třeba jen o 50 metrů vedle v lese může být krásná pěšina, kde se dá parádně zabikovat, ale když člověk není místní, tak se o ní nedoví. My chceme takovou pěšinu zpřístupnit tam, kde jsou dnes exponovaná místa, kde dnes chodí hodně pěších turistů a dochází ke střetům a přehuštěnosti mezi bikerama a pěšími. Tak proč tady kousek dál, kde je krásná pěšina, neudělat MTB značení? Tyhle skupiny uživatelů cest nějakým způsobem dostaneme od sebe a případným konfliktům tak předejdeme.
plzenskonakole.cz: Takže, jestli jsem to dobře pochopila, bude MTB značení v souběhu s turistickými značkami pouze tam, kde to bude v rámci nějakého propojení?
Václav VOLRÁB: Bude to tam, kde to je nezbytně nutné, kde se tomu nedá vyhnout. Jako když třeba dnes vede po hřebeni jen jedna pěšina, tak tam se to nedá reálně vést jinudy. Abychom za každou cenu vyhledávali či prošlapávali nějakou jinou pěšinu, to není reálné. Není cílem značení dublovat, ale nedá se tomu ani vyhnout. Souběh musí mít nějaký logický důvod.
plzenskonakole.cz: Ještě se zeptám na to společné soužití pěších a cyklistů, protože na to narážíme dnes a denně. Cyklisté si stěžují, že se jim pěšáci pletou pod nohy a na druhou stranu pěší turisté jsou mnohdy nemile překvapení, jak rychle a nebezpečně je cyklisté míjejí. Jaký je recept, aby k těm konfliktům nedocházelo?
Václav VOLRÁB: My jsme teď rozjeli, iniciovali ve spolupráci i s partnery Pivovarem Rohozec a firmou Amulet osvětovou kampaň ‚Respektujme se navzájem’. Jde o tabulky, které vznikly ve spolupráci s KČT. Je na nich naše logo, logo KČT a kodex terénního cyklisty. V Českém ráji je mají například umístěné i v hospodách, kde bikeři i turisté zastavují. Recept je prostý - slušné lidské vychování. My jen apelujeme na to, že je potřeba se prostě pozdravit, zpomalit, minout se, poděkovat. Je tady jeden ‚rybník’ a do něj se musíme všichni vejít. Chceme tam my, pěší, běžci a jinak než se slušným lidským vychováním to prostě nepůjde. Je určitě lepší jít do přírody, než vysedávat někde doma a hrát počítačové hry. Pojďme tímhle směrem a vzájemnou tolerancí to nějak dokážeme. Náš kodex terénního cyklisty, myslím si, bod od bodu je toho důkazem, ať si probereme všechny body a poslední, myslím si, že sedmý: ‚Zpomal, pozdrav, usměj se a zanenechej po sobě dobrý dojem’. Ještě bych chtěl dodat, že je přece důležité, že nikdo nejdeme do přírody proto, aby se hádal a prudil. Asi tady existují jedinci, kteří budou prudit všude a najdou si záminku asi i v lese, ale všichni si přece jdeme užívat přírodních krás a kochat se a chceme si to užít a ne se s někým hádat, nedělejme z toho závodní revír nebo závodní trať a když já zpomalím a ztratím tím pár vteřin, i kdyby desítek vteřin, tak co to je, to nestojí za to. Takže stejně jako já můžu zastavit, tak mi pěší může uhnout. Jen se to musíme naučit.
plzenskonakole.cz: Ještě se vrátím k novému značení a jeho prezentaci nebo spíš k seznámení lidí s tím, jak vypadá. Počítáte s tím třeba, že bude v terénu součástí nějakých tabulí, třeba mapových, které se teď běžně v terénu dělají a které lidé často využívají a kvůli informacím u nich zastavují?
Václav VOLRÁB: My bychom byli velmi rádi, ale sami tabule neděláme, takže nedokážeme ovlivnit, co na nich vlastně má být. Těm, kteří by to tam chtěli umístit, chceme dát tu možnost. Budeme rádi, když si ti, kdo dělají tyto informační a mapové tabule uvědomí, že vzniká další značení a dají na tabuli nějakou poznámku o tomjak MTB značení vypadá a kudy vede.
plzenskonakole.cz: Oproti turistickému značení jste v nevýhodě - to Vaše teď skoro nikdo nezná, to turistické skoro všichni Češi. Co s tím chcete dělat?
Václav VOLRÁB: KČT značení je tady více než 120 let a dneska už ho bereme jako samozřejmost. Bereme, že systém turistického značení skvěle funguje, ale bohužel nevíme, jak to vypadalo před 120 lety. Jistě mělo také těžké začátky. Porozumět turistickému značení je dnes samozřejmou součástí našich výletů do přírody, takže si nedělejme přehnané očekávání, že tady vznikne MTB značení, které rázem bude fantasticky fungovat a budou nás všichni srovnávat - když to KČT funfuje, tak proč vám to nefunguje? Turistické značení má 120 let náskok.
My máme koncept a ten projde bezpochyby nějakým vývojem. Vycházeli jsme z potřeb, z poznatků, impulsů a snažili se vymyslet to nejlepší. Vznikla tady poptávka, my sami jsme si uvědomili, že je důležité, aby tady MTB značení bylo a začali na tom pracovat. Chceme to dotáhnout tak, aby vzniknul funkční systém a věříme, že se nám to povede. Vycházíme z reálných potřeb bikera. Když jedeme do ciziny, třeba bikovat do Švýcarska, tak si předem postahujeme GPS, podíváme se na mapu a jedeme najisto. Není to tak, že bychom tam jeli a teprve pak řešili kam jet, proč jet, atd. To samé když jsme jeli do Francie, tak jsme taky jeli najisto, protože jsme věděli, že je to biková lokalita. Ve Francii mají tohle skvěle zpracované, mají průvodce po celé Francii, mají jednotlivá depa, mají tam ukázáno kolik je tam kilometrů, v jaké obtížnosti, a člověk tam jen přijede, zajde do informačního střediska, vyzvedne si orientační mapy, pak natrefí na první bikovou značku v terénu a pak už nemusí nic řešit... Parádně si zabikuje.
plzenskonakole.cz: Zmiňoval jsi bikového průvodce. Znáš něco takového u nás v Čechách? Existují již?
Václav VOLRÁB: Neznám a to je náš další úkol. Teď jsou to sny, bavíme se v horizontu pár let. Třeba ten francouzský, až se příště uvidíme, ukážu Ti ho, ten je prostě super. Já jsem byl párkrát bikovat ve Francii a když jsem objevil ten jejich systém, zjistil jsem, že mi moc vyhovuje, přestože už neřeší obtížnost v terénu atd.
plzenskonakole.cz: Jste na začátku, máte možnost nastavit pravidla, když už je ten vlak rozjetý, pravidla se už špatně mění, pak už s tím nejde nic dělat.
Václav VOLRÁB: Přesně tak... Jsme na začátku, a proč se toho zříkat, když tady ta možnost je. Věřím, že spoustu lidí nové MTB značení obohatí. V tom vidím přínos, v tom, že cyklista bude vědět, co ho vlastně čeká.
plzenskonakole.cz: Děkuji ti za rozhovor.
Minislovníček
MTB trasa (nebo terénní stezka) - trasa pro horská kola vedená v terénu zpravidla mimo již značené turistické trasy KČT, mnohdy s náročnějším povrchem či větším převýšením.
Singltrek® - úzké přírodní stezky projektované a budované dle speciální metodiky pana Tomáše Kvasničky. (Tuto značku si nechal zaregistrovat jako ochrannou známku Tomáš Kvasnička, ex-předseda ČeMBA. Vzhledem k této skutečnosti je třeba se používání výrazu vyhnout.)
Singltrail - úzká, zpravidla jednostopá, přírodní stezka pro cyklisty. Zkrátka to nejlepší co biker v přírodě rád použije.
Odkazy
MTB trasy budou mít v ČR své značení - o konceptu nového terénního značení pro bikery v ČR
Singlík u Horní Břízy - lahůdka nejen pro bikery - článek o tom, jak vznikal ručně dělaný sigltrail u Horní Bříjy, jen pár kilometrů severně od Plzně
Představujeme singlík u Horní Břízy, na cyklotrase z Třemošné - video projížďka po novém singltrailu mezi Horní Břízou a Třemošnou s komentářem o jeho vzniku
www.cemba.eu - stránky České mountainbikové asociace (ČeMBA)