Máme pro vás vychytávky pro jízdu na kole za šera a za tmy
Pokud občas jezdíte na kole i za tmy, nejspíš přibalíte do kapsy nebo do brašny i cyklistická světélka. Možná byste měli zvážit, zda nepřibalíte i nějaký reflexní doplněk na sebe, který vás zviditelní na větší vzdálenost. Někdy i „drobnost” může udělat hodně muziky. Stačí vyměnit některý z běžných doplňků za nový v reflexním provedení.
Cyklisté jezdí v rukavicích skoro pořád. V létě v tenkých s ustřiženými prsty a protiskluzovou úpravou v dlani, v zimě v silnějších s plnými prsty. Právě rukavice s horním dílem na hřbetu ruky v reflexní barvě jsou na kole dobře vidět už z dálky. Prodávají se dokonce celé v reflexní žluté barvě, ty se vám ale snáze ušpiní. Reflexní funkci dobře splní i ty, které mají jen horní díl v reflexní barvě. Pokud jsou na nich ještě „šedé” reflexní nástřiky nebo paspule, nezapomeňte, že byste je měli prát v pračce naruby, aby se reflexní nástřik co nejméně odřel.
Pokud je vaše přilba už trochu obnošená, případně potlučená, měli byste zvážit její výměnu. Odborníci říkají, že by to mělo být asi tak po pěti letech, kdy se může vrchní skelet od vnitřní tlumící vrstvy začít odlepovat. K tomu stačí jeden náraz. Přilba pak už dobře neplní svoji funkci a je dobré ji vyměnit za novou. Nyní se nabízí chytré řešení jako z pohádky: zabít dvě mouchy jednou ranou. Koupit si novou přilbu v reflexním provedení. Získáte tím další reflexní plochu, která je navíc dobře vidět ze všech stran. V nabídce nejsou přilby v reflexní žluté, kterou mají cyklisté asi nejraději, ale i reflexní oranžové. A možná najdete i takovou, která má vzadu na šroubu, kterým se zvětšuje či zmenšuje její obvod, malou červenou blikačku.
Na záda
Ti, kteří jezdí na kole za tmy pravidelně, si už většinou pořídili bundu v reflexní barvě. Pokud ji ještě nemáte a jezdíte s batůžkem na zádech, pořiďte si reflexní pláštěnku na batoh. Ten to přebal v reflexní žluté barvě bývá opatřen reflexním pásem podobným tomu, jaký mají výstražné vesty, které musí vozit řidiči aut. Některé pláštěnky na batoh mají i poutko na připevnění malé blikačky. Reflexní pláštěnku můžete použít i na brašničku, kterou vozíte na zadním nosiči. Její efekt ale nebude tak velký, jako na batohu na zádech, protože plocha, kterou řidiči uvidí, není tak velká.
Malý, ale šikovný! Přesně tak by se dala popsat světýlka, která se dají instalovat místo špuntů jako koncovky řídítek. Světlo s LED diodou napájejí malé knoflíkové baterie podobné těm, která napájí cyklokompjůtry. Světlo svítí buď bíle dopředu, nebo červeně dozadu. Lze nastavit několik režimů svícení od stálého svícení až po pomalé blikání. Ovládání je tedy přímo na řídítkách, vypínač bývá někdy na konci řídítek, což vyžaduje pozornost při parkování kola. Pokud ho totiž opřete řídítky o zeď, může se vám stát, že světýlko omylem zapnete a vybijete mu zbytečně baterie. Cena se na internetu pohybuje v přepočtu od 100 Kč bez knoflíkových baterií. Sofistikovanější modely umožňují dobíjení pomocí mikro USB vstupu. Výhodou těchto světýlek je, že řidiči napoví, jak jste široké „vozidlo” a lépe tak odhadne boční odstup od vašeho kola při jeho předjíždění.
Inovace se dostávají i do světa cyklistů a tak už v zahraničí vyvinuli sprej, kterým můžete nastříkat rám kola a ten se bude chovat jako reflexní plocha. Kolik tento sofistikovaný sprej stojí a jak dlouho na rámu vydrží jsem se ale nedočetla. Reflexní nástřik se ale už několik let dělá na pláště kol. Nemusíte se tak trápit s oranžovými odrazkami, které byste měli mít v drátech předního i zadního kola vašeho bicyklu. Reflexní proužek nastříkaný z boku pláště vám na rozdíl od odrazky nevypadne. Pokud ale chcete použít vychytanou odrazku do drátů, zkuste nacvakávací tyčinky. Asi 10cm dlouhé válečky s reflexním povrchem, které jsou podélně rozpůlené a mají v ose válce díru na drát, který po zacvaknutí obejmou. Ty můžete koupit ve speciálních akcích v Lidlu, ale i v některých našich obchodech, či na internetu.
Pár rad navíc
- Reflexní prvky byste měli udržovat čisté, aby se nesnižovala jejich schopnost odrážet světlo
- Vždy před cestou zkontrolujte, zda baterie ve světlech mají dostatečnou kapacitu a raději vezměte s sebou náhradní. Náhradní baterie si vezte v kapse nejlépe na břiše, aby vám nevychladly.
- Jak ukázal test reflexních pásků MF dnes, jejich schopnost odrážet světlo se v závislosti na kvalitě až několikanásobně liší. Nevybírejte tedy jen podle vzhledu, ale také podle toho, jak proužek světlo odráží. Vybrané favority položte vedle sebe a pěkně si na ně před koupí posviťte!
Šance pro vás
Máte ještě nějaký další tip na to, jak se na kole za tmy a za šera zviditelnit? Napište nám to do diskuse - doplníte tak škálu nabízených možností a možná tím i někomu zachráníte život.
Přečtěte si také
Jak vidět a být viděn na kole - tipy na světla a odrazky na kolo. Co mít na kole či koloběžce za tmy musíte a co byste mít měli pro vlastní bezpečnost
Světlo na kolo? - o tom, jak má vypadat předpisové cyklistické světlo
Vzpomínkové šlapání do pedálů za Mílu Ocáska - o neobyčejném cyklistovi z našeho kraje, který se už stal legendou
Noční závod Night Bike Stupno pohledem nováčka - o tom, že s dobrým světlem a zkušenostmi se dá na kole závodit i potmě