Plzenecká železnice láká malé i velké cyklisty
Hned za vstupní bránou je železniční přejezd
Když se řekne Starý Plzenec, každému automaticky naskočí hrad Radyně,
rotunda na Hůrce, případně výroba světoznámých sektů. Železničním
nadšencům je ale dobře známo, že přímo pod fotbalovým hřištěm v areálu
pionýrského tábora, najdeme muzeální úzkorozchodnou železnici,
kde si můžeme prohlédnout zajímavé exponáty a s některými se dokonce
svézt. Vydejte se na krátký cyklovýlet s lákavým cílem do Plzence třeba s dětmi...
Autor: Jirka HOLOMEL (text&foto)
Aktualizace: 25.07.2015
Na samém
začátku byli tři železniční modeláři a jejich nápad pořídit si ke své
klubovně skutečnou lokomotivu, i když jen „pomníkovou". Ten nápad vznikl
v roce 1993 v hlavě Vítězslava Křížka při náhodné návštěvě cihelny v
Blovicích, kde jednu takovou, již nepoužívanou, viděl. Rozhodnutí přišlo
rychle, začalo se vyjednávat o koupi a pak 8. dubna 1994 přišel ten
den, kdy lokomotiva MD2b byla usazena na třímetrové „pomníkové" koleje!
První výklopný vagón byl získán hned 14. dubna 1994 z kamenolomu v
Nebílovském Borku. Parta nadšenců začala pátrat po další technice a
využívala každé příležitosti, aby mohla získat a tak zachránit některou
lokomotivu úzkého rozchodu, vagóny nebo cokoliv, co s tím souvisí. K
dnešnímu dni je v muzeu celkem 10 úzkorozchodných lokomotiv a 70 vagónů
různých typů. Je ctí každého správného muzejníka, aby exponáty byly ve
funkčním stavu, takže 4 lokomotivy jsou provozuschopné a další se budou
postupně opravovat. Jejich původ je pestrý - keramička v Jarošově nad
Nežárkou, Chlumčanské keramické závody, provoz Poběžovice, Svatavské
strojírny, Armaturka Dýšiná...
Když se konečně moje provozní doba sešla s provozní dobou Plzenecké železnice a
konečně jsem se tam vypravil, povedlo se i počasí. Hned za vstupní
bránou jsem narazil na řádně označený železniční přejezd. Poté jsem si
vlevo všiml žlutozené lokomotivy a za jejím řízením kamaráda Petra
Holuba, který mě sem pozval. Lokomotiva BND 30 důlní, která dnes slouží
k vyhlídkovým jízdám, je poměrně dlouhá - 3,775 metru, ale vysoká
pouhých 1,480 metru. Je bez střechy, jak je to u důlních lokomotiv
obvyklé a při řízení se stojí. Pochází skutečně z dolu, a to
z Dolu
Tuchlovice, odkud byla dovezena 31.7.2002 a jen mírně upravena pro
povrchový provoz. Byla vyrobena v roce 1955 a dosahuje maximální
rychlosti 14 km/h na třetí rychlostní stupeň, na který se ovšem nejezdí.
Takže na dvojku a nejvýše 8,4 kilometrů za hodinu!
Petr mě hned pozval na projížďku a tomu nelze odolat. Trasa je dlouhá
přibližně 350 metrů, tedy tam i zpět to bylo 700 metrů. Díky pomalé
jízdě jsem si mohl užít stoupání, krátké esíčko, jízdu kolem dalších
lokomotiv a vagónů. Když jsem pak fotil při dalších jízdách vláček
zvenku, ocenil jsem, že si ho můžu v zatáčce nadběhnout. Na rozdíl od
bicyklu rovněž nehrozí, že by vám spadla moucha do oka nebo vítr
rozcuchal účes. Prostě pohoda! Tuhle pohodu si tady užívají především
rodiny s dětmi, otevřený osobní vagón má své kouzlo. Přesto, že byl čas
nedělního oběda, slunečné počasí sem vylákalo poměrně dost lidí, takže
se Petr s vláčkem zastavoval jen na výměnu pasažérů. Se zakladatelem
muzea a předsedou spolku Vítězslavem Křížkem jsem se pak šel podívat do
budovy na stálou výstavu o začátcích tohoto projektu.
Tip na výlet k Plzenecké železnici
Pokud vás zajímají koleje a to, co po nich jezdí, udělejte si někdy výlet do Starého Plzence.
O Plzenecké železnici
Plánované akce najdete na stránkách muzea, ale pokud jste parta
turistů, skautů nebo železničních nadšenců, po domluvě vás tady rádi
uvidí kdykoliv.
Přístup na kole: Z Plzně se sem pohodlně dostanete na kole po CT31 přes Koterov,
pěšky můžete použít větev naučné stezky z centra směrem na Andrejšky,
která vede přímo kolem areálu.
GPS: 49°41'29.002"N 13°27'54.577"E (v mapě)
Kontakty: Vítězslav KŘÍŽEK, předseda spolku, tel. 603 844 320
Přečtěte si také
Zajímavé články o místech, která stojí za to navštívit na kole, najdete v naší sekci ZAJÍMAVÁ MÍSTA. Můžete se zde dočíst napřklad o rozhlednách, přírodních zajímavostecch nebo o památných stromech. Informace je doplněna i GPS souřadnicemi s odkazem v mapě a popisem přístupu na kole. Je na vás, ke kterému ze ZAJÍMAVÝCH MÍST se na kole vydáte. Uvádíme zde pár posledních článků:
Borovice lomská na Tachovsku
Jízdárna Světce
Přírodní památka Odlezelské jezero
Osada Umíř
Železniční muzeum v Bezdružicích
Odkazy
www.plzeneckazeleznice.cz - stránky plzenecké železnice
Fotogalerie
Hned za vstupní bránou je železniční přejezd
Než strojvůdce zahouká, je třeba všechno doladit
Petr zařadil dvojku a už se jede
Následuje stoupání s esíčkem, ale lokomotiva to zvládá bez problémů
Míjíme odstavený nákladní vlak s výklopnými vagóny
Lokomotiva BN 30 R, zvaná Rozárka, vyrobená v ČKD roku 1961
Akumulační lokomotiva ALD2, vyrobená v ČKD v roce 1958 a v roce 2013 odkoupená z Armaturky Dýšiná
V budově je stálá výstava o historii muzea
Tenhle pán za to všechno může-zakladatel a předseda spolku Vítězslav Křížek