Pro bezpečnost cyklisty i jeho kola
Cesta po Plzni
Trasa vyjížďky měla tentokrát sice jen několik kilometrů, ale účastníci si mohli prohlédnout hned několik nedávno dokončených staveb pro cyklisty. Po malé zastávce u letos na jaře instalovaného rozcestníku nadregionálních cyklotras ve Štruncových sadech, projeli novu cyklostezkou po Denisově nábřeží. U odpočívky pod Doudleveckou lávkou se na chvilku zastavili a pokračovali přes cyklistický přejezd přes Slovanskou až k bazénu. Tam se peloton napojil na novou cyklostezku vedoucí Chvojkovými lomy a trochu si užil přerušované cyklostezky kolem kruhového objezdu na Koterovské třídě. Přesto, že to bylo jen pár kilometrů, cyklisté měli možnost projíždět některými místy, kde řešení z jejich pohledu není optimální. To, na co by se policistů rádi zeptali, se jim vybavilo cestou.
Parkování kol
Asi polovina obyvatel Plzně uvádí, že má kolo, ale těch, co po Plzni jezdí na kole, zdaleka není tolik. Mnozí cyklisté uvádějí jako důvod, že nemají, kde bezpečně zaparkovat kolo. Často tomu tak je. Většina cyklostojanů ve městě neodpovídá základním požadavkům na kvalitní cyklostojan. Výjimkou je stovka bezpečných stojanů, které rozmístilo město před dvěmi lety. „Díky projektu, který jsme s Městskou policií podali na ministerstvo vnitra, šlo z městského rozpočtu pouhých 67 tisíc z celkové částky 672 tisíc korun," říká slovanský místostarosta Oldřich Rozšafný. Většina plzeňských cyklistů, ale neumí využít hlavní výhodu těchto stojanů, tedy zamknutí rámu půlobloukovou trubkou s FABkou. Před slovanskou radnicí jeden takový stojan je a tak si to mohl každý vyzkoušet. Lanový zámek, který s sebou každý vozí pak lze využít pro přizamknutí kola či vidlice. Dvojím zamčením kola zloděje dostatečně odradíte.
Zatímco většina našich stojanů by se dala charakterizovat slovy „Přijeď a postav kolo", v zahraničí to bývá spíš „Přijeď, opři a zamkni kolo". Stojany, které umožňují zaparkování kola bez možnosti zamknout rám, jsou tomu, kdo se chce od kola vzdálit, na nic. Častou vadou stojanů bývá to, že tlačí na mechanické části jako jsou přehazovačka či kotoučové brzdy a tím je mohou poškodit. A přitom na zaparkování stačí jen trubka ohnutá do „U" a zabetonovaná do povrchu chodníku.
Pojištění kol
Náš trh nabízí mnoho možností, ale jak to dopadne, když vám ukradnou kolo třeba ze střechy auta, to vědí jen poškození a pojišťovací specialisté. Občanské sdružení Plzeňsko na kole mezi sebou jednu specialistku má. Jana Vaněčková z INTERWAY insurance se svými kolegy situaci na našem pojišťovacím trhu mapovala. Výsledkem je produkt zahrnující pojištění kola třeba právě na střeše auta, v kempu při stanování atp. Podrobnější informace najdete v příloze tohoto článku.
Diskuse s policisty na téma bezpečnost cyklistů
Některé otázky zaslali naši čtenáři již předem, na jiné jsme se ptali během diskuse. A co cyklisty v Plzni nejvíce trápí?
Nebezpečné předjíždění cyklistů
Nejen v Plzni, ale v celé republice si kolaři stěžují na bezohlednost a nebezpečné předjíždění osobními a nákladními auty. Volají po účinných preventivních akcích, které by řidiče aut vychovaly k ohleduplnosti vůči cyklistům. „Asi nejhorší je to při předjíždění. Pro bezpečné předjetí cyklisty by mělo být v protisměru volno, což bohužel ti, kteří ztrátu svého času nadřazují bezpečí cyklistů často ignorují," říká Jan Hakl z plzeňského Cykloklubu. „Někteří řidiči prostě na silnici vystupují z pozice silnějšího a míjí cyklistu tak těsně, že ho mohou srazit do příkopu," dodává. „Bezpečně předjíždějí cyklisty auta v Německu. Nejdříve za kolařem chvilku jedou, aby o nich věděl, a teprve pak jej obloukem předjedou. Vychází přitom z toho, že cyklista auto přijíždějící zezadu slyší většinou později, než by potřeboval. Zásadně na něj netroubí," připojuje se Radka Žáková. „Když cyklistu někdo ohrozí či omezí při předjíždění a má na to svědka může přestupek ohlástit na policejní linku 158. Policie předá případ k přestupkovému řízení na Odbor dopravy," uvedl jeden z policistů. Při ohrožení ve městě je přitom možné najít přestupek v kamerovém systému města - o to je nutné požádat Policii ČR. Na tom, že by předjíždění cyklistů mělo být upraveno vyhláškou lépe, se shodli všichni.
Kdo všechno smí na cyklostezku
Cyklostezky v Plzni jsou často vytvářeny jako cyklistické pruhy v chodníku, což způsobuje kolizi s chodci. Cyklistické pruhy na kraji komunikace známé ze zahraničí i z některých měst v Česku však v Plzni ani jejím okolí nenajdete, právě díky záporným stanoviskům Policie ČR. Někteří chodci vědí, že na cyklostezce nemají co dělat, ale jiní, většinou starší lidé, si neuvědomují, že se chůzí po cyklostezce dopouštějí přestupku, za který mohou dostat pokutu. Jak ale postupovat, když nějakého takového člověka, který si situaci nedá vysvětlit, potkáte? Máte-li možnost, na cyklostezce ho vyfotografujte a zavolejte Policii. Pokud dotyčného neztratíte ze zřetele do doby, než policisté přijedou, hrozí mu na místě pokuta až do 2000 korun, ve správním řízení až 5000 korun. Totéž platí pro maminky s kočárkem (které cyklostezky s oblibou využívají) a lidi se psem na vodítku i bez něj. Chodci smějí cyklostezky jen přecházet. Cyklistů na stezkách přibývá, ale většině z nich nepřipadá, že by chodci z cyklostezek mizeli. „Chce to kampaň, kterou budou osloveny hlavně dvě cílové skupiny - starší lidé a maminky s kočárky," říká Radka Žáková. „Ten problém nás cyklisty velice trápí a tak se budeme rádi podílet na akcích, které by měli ,vychovávat´ chodce," dodává.
Nutno podotknout, že jiná je situace na smíšených stezkách, kterých máme v Plzni také dost. Pokud je stezka pro chodce i cyklisty společná, mohou po ní jezdit i bruslaři na kolečkových bruslích a skateboardisté. Bohužel není nijak omezen ani pohyb chodců (včetně těch se psy), ani používání sluchátek. Je tedy na cyklistovi, jak rychle a bezpečně bude chodce, psy, či kočárky míjet.
Cyklostezky nevhodné pro kola
To, co cyklisty hodně vytáčí, je nespojitost stezek. Značku „Cyklisto sesedni z kola" kterou bývá někdy označen jen krátký a přehledný úsek doslova nenávidí. Mnozí přiznali, že z kola nesesedají, jen prostě dál pokračují pomaleji a s větší obezřetností. „Úplně nesmyslně je tahle značka u zastávky trolejbusu před pivovarem," stěžoval si jeden z účastníků. Cyklostezky také často končí značkou těsně před přechodem a za ním zase značkou pokračují. Tohle řešení je určitě nákladnější, než přejezd pro cyklisty souběžně u přechodu pro chodce, přesto třeba na stezce podél Lidické a Plaské ulice najdete takový jeden za druhým. Přítomní cyklistě chtějí, aby policie iniciovala jednání se zástupci města a odboru dopravy k vyhodnocení nutnosti tohoto značení, které by vedlo k případným změnám spočívajících v nahrazení těchto ponižujících značek jinými, méně represivními.
Do prekérní situace se dostávají ti, co jezdí na silničních kolech. Nesmyslný předpis, který ukládá stavebníkům nájezd na chodník ve výši do dvou centimetrů nebo nekvalitní povrch stezky jim bezpečnou jízdu po stezce znemožňuje, přestože vyhláška jim ji přikazuje. Hrozí tedy takovému „silničářovi" postih, když nepojede po souběžné cyklostezce, ale po silnici? Je na vině, když jej v takovém místě auto srazí. „Vliv na příčinu nehody samotná jízda po silnici, kde vede i souběžně cyklostezka, to nemá. Cyklistovi ale přesto hrozí pokuta až 2000 korun," uvedl jeden z policistů.
Jak doprovázet malého cyklistu
Zeptali jsem se i na výklad zákona, týkající se jízdy malých cyklistů po chodníku. Zákon 361/2000 v §58 říká: „Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci 1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně." Jak je to tedy s malým cyklistou a jeho dospělým doprovodem na chodníku? Přestože by si někdo mohl myslet, že může na chodníku své malé dítko doprovázet také na kole, není tomu tak. „Cyklista na chodník nepatří, tedy ani jako doprovod malého cyklisty," uvedl jeden z policistů. "Pokud chcete nechat své dítě jezdit na kole, vezměte ho raději na cyklostezku, abyste nemuseli za jeho kolem pobíhat pěšky," radí.
Závěrem
Padlo mnoho užitečných otázek i odpovědí na ně. Mnohé z nich nebylo možné vyřešit na místě, ale mohou být podnětem pro změny předpisů či vyhlášek. Občanské sdružení Plzeňsko na kole se spolu s plzeňským Cykloklubem bude snažit v dialogu pokračovat a nastartovat tak změny, které povedou ke zlepšení podmínek cyklistů v Plzni. Tahle akce s Policií ČR rozhodně nebyla poslední a my doufáme, že dalších se zúčastníte i vy. Ostatně zámky na kola, které policisté v závěru účastníkům rozdali, třeba příště přilákají více účastníků. Možná při akcích pro cyklisty v Týdnu mobility, který město chystá opět letos v září. Chcete-li s výchovou k ohleduplnosti vůči cyklistům pomoci i Vy, napište nám.
Odkazy
http://www.plzenskonakole.cz/cz/pro-podnikatele-236http://www.plzenskonakole.cz/cz/bezpecne-stojany-v-plzni-a-jak-je-pouzivat-44.htm