Značka: Slepá ulice, ale ne pro cyklisty
Pokud, tak jako já, jezdíte často po městě, naučili jste se nejspíš také vyhýbat se hlavním komunikacím a zkracovat si cestu různými průjezdy či podchody. Ne vždy jsou legálně průjezdné na kole, ale kde to nejde a chodí tam lidé, stačí na pár metrů sesednout. Kde lze projet, stává se ze slepé ulice pro cyklistu „NEslepá ulice". Někde to vyřešili dodatkovou tabulkou „mimo kolo" pod značku Slepá ulice (přesně Slepá pozemní komunikace), jinde to vůbec neřešili. Cyklista pak aby přemýšlel, jak si má soustavu dopravních značek vyložit. V Plzni se již před pár lety objevila značka pro slepou ulici s piktogramem kola za zaslepením znázorněným červeným pruhem. Najdete ji v místech, kde komunikace končí např. parkovištěm, ze kterého můžete vyjet na stezku či komunikaci pro nemotorovou dopravu. Značka vychází z podobného provedení značek, které se používá v zemích, kde je cyklistická doprava i ve městech rozvinutá a podporovaná. V zemích jako je Německo, Dánsko či Švédsko si uvědomují, že cyklista je mnohem útlejší účastník provozu a může projet i tam, kde auta projet, mnohdy záměrně, nemají. Provedení této značky ze severských států i Německa, které posbíral na svých cestách po cyklisticky vyspělých státech Evropy spoluautor návrhu nových Technických podmínek pro navrhování komunikací pro cyklisty (Pozn. red. nové TP 179 - stále čekají na schválení!) Tomáš Cach, to jen dokládá a vy si je můžete prohlédnout ve fotogalerii pod tímto článkem. „Návrh na dopravní značku pro Slepou pozemní komunikaci s možným průjezdem pro cyklisty jsem dával do návrhu jednoho z balíčků procyklistickcýh opatření již před šesti lety. Bohužel stále čekáme na změnu ve vyhlášce,” říká dopravní projektant a urbanista Tomáš Cach.
Většině cyklistů, kterým jsem ukázala tuto dopravní značku, kterou máme v Plzni, byl její význam jasný: slepá ulice, ale na kole ji projedu.
Bude dobře, když se takových míst nejen v Plzni objeví více. Bude totiž zřejmé, že město na cyklisty myslí, i když jich u nás stále nejezdí tolik jako třeba v Helsinkách, Kodani či Lipsku, odkud jsou naše fotografie. A tento postoj dá město na vědomí i zahraničním cyklistům, kteří k nám přijedou. Právě pro ty je toto řešení srozumitelnější, než to s dodatkovou tabulkou. Zvlášť pokud je na ní napsáno česky "MIMO KOLO" bez piktogramu bicyklu. Náš jazyk je pro většinu cizinců oříškem a tak uvítají „obrázkovou informaci” spíš než nápisy, kterým nerozumí. To, že piktogramy vnímáme většinou rychleji než psaný text, myslím, již není třeba rozvádět.
Přečtěte si také
Prvý cyklopiktokoridor v Plzni aneb malá cyklistická revoluce - nejen o tom, jak by měli jezdit v první plzeňské cykloobousměrce cyklisté
Cyklosemafory v Plzni: Blýská se na lepší časy? - o chystané změně v místech, kde komunikaci křižuje nejen přechod, ale také přejezd pro kola.
Cyklosemafory v Plzni podruhé: Změny v roce 2014 - jak se změnila situace na semaforech pro cyklisty v Plzni