Cyklovýpadovky: Na kole z Plzně pohodlně a bezpečně
Každý cyklista, který si chce vyjet na kole do přírody za městem, se musí nejdříve „vymotat" z města samého. Pro místní je to snazší, pro ty, kteří jsou ve městě poprvé, většinou složité. Přes Plzeň může cyklista využít plzeňských greenways podél řek. Jak ale pokračovat za hranicemi města? Někde to lze již teď, jinde zůstává zatím u plánů na papíře. Pro systém cyklostezek totiž neplatí stejný systém plánování a výstavby jako u silnic. Zatímco o výstavbu dálnic a komunikací I. třídy se pro stát na území celé ČR stará Ředitelství silnic a dálnic a o významné komunikace v kraji kraj prostřednictvím Správy a údržby silnic Plzeňského kraje, u cyklostezek to tak nefunguje. Co si obce nepostaví, to nemají. K tomu, aby vznikly souvislé úseky cyklostezek, je třeba, aby se spojilo více obcí, jednaly společně o výkupech pozemků i o tom, kde získat peníze na vyhledávací studii, projektovou přípravu i samotnou výstavbu stezky. Tak to probíhá i v případě plzeňských cyklovýpadovek.
Do Zruče-Sence přes Bílou Horu
V případě stezky do Zruče-Sence nebyla majetková příprava tak náročná. Stezka pro pěší a cyklisty, která vede v souběhu s komunikací II/231 od čerpací stanice na Bílé Hoře má zpevněný povrch a cyklisté ji již několik let hojně využívají. Po dokončení si někteří stěžovali, že povrch je hlavně při jízdě z kopce nebezpečný. Když se ale materiál pěkně „utáhnul", začalo stezku využívat větší množství cyklistů. Její výhodou je, že navázala na rekreační oblast Boleveckých rybníků, kterou cyklisté hojně využívají. Navíc s výjimkou asi padesátimetrového úseku podél areálu firem SIELAFF Bohemia, s.r.o. a TAV International, a.s. na ulici 28. října, můžete po stezkách či mimo hlavní komunikace dojet k této výpadovce až od Prazdroje. Celou trasu od pivovaru až do Zruče si můžete v mapě prohlédnout zde.
Do Třemošné podél železniční trati
Z hlediska bezpečnosti bylo významné dokončení cyklostezky do Třemošné v roce 2007, neboť umožnila pohyb cyklistům v souběhu s frekventovanou komunikací I. třídy I/27 a navíc navázala v Bolevci na stezky podél hlavních komunikací přivádějící cyklisty bezpečně do centra. Vytvořila tak asi nejdelší trasu v Plzni, která vede po cyklostezkách a umožňuje tak jízdu i rodinám s dětmi. Ze Škoda sport parku pod vodárnou na Slovanech je to do Třemošné třeba do cukrárny asi 12 kilometrů. V létě se přitom můžete zastavit na koupání u Kamenného rybníka nebo na borůvky v okolních lesích. Škoda jen, že údržbě stezky není při její frekvenci věnována větší péče. Spadané listí původně třímetrovou šíři postupně zužuje. Celou trasu ze Slovan až do Třemošné si můžete v mapě prohlédnout zde.
Podél Úslavy do Starého Plzence
Ve směru z Plzně podél Úslavy se dá až do Koterova dojet pěkně bez kopců po stezkách a cestách podél vody. Hned za lávkou na Božkovském ostrově ale na cyklisty čeká nepříjemné překvapení v podobě rozkopané cesty kvůli kanalizačnímu sběrači. Z Koterova se dá jet po loukách do Starého Plzence už nyní. Pro dojíždění na kole tahle blátivá cesta ale moc není. Propojení Koterova s Plzencem stezkou se již připravuje. Na straně z Plzně je již příprava pro stavbu hotová, na straně z Plzence se bohužel zasekla na jednání se soukromým vlastníkem pozemku a je možné, že se kvůli tomu bude muset hledat alternativní vedení trasy. Tento úsek je součástí připravovaného „brdského cyklopřivaděče" tedy stezky, která by měla údolím Úhlavy a Bradavy přivést cyklisty přes Starý Plzenec, Nezvěstice a Spálené Poříčí až do Brd. Celou trasu z Doubravky až do Starého Plzence si můžete v mapě prohlédnout zde.
Do Nýřan podél Vejprnického potoka
Ve směru do Nýřan vede stezka podél komunikace zatím jen do Skrvrňan. Představební příprava stezky podél Vejprnického potoka se chýlí ke konci a lze jen doufat, že Vejprnice, na jejichž území vede nejdelší část této plánované cyklovýpadovky, se iniciativně zasadí o to, aby se začalo stavět co nejdříve. Cyklistů tady nyní jezdí hodně. Cykloturisté využívají stezky kolem Vejprnického potoka, silniční a dopravní cyklisté dojíždějící do práce pak pěknou asfaltovou komunikaci s nenáročným profilem, která místy umožňuje jet při asfaltovém kraji komunikace za bílou čárou.
Na Šumavu podél Úhlavy
Ve směru proti proudu Úhlavy se chystá vylepšení spojnice od mostu přes dálnici u Útušic s Radobyčicemi, kde by rokli měl výhledově překonat mostek. Úsek mezi Lemovou lávkou v Hradišti a Radobyčicemi byla částečně rekonstruován asi před třemi lety. Část cesty na rekonstrukci stále čeká. O vytvoření souvislého spojení pro cyklisty z Plzně až do Přeštic či dokonce do Švihova (odkud se lze souvisle dostat po stezce přes Klatovy až do Běšin) se ale, pokud vím, zatím nejedná, přestože zrovna tuto cyklovýpadovku směrem na Šumavu by cyklisté jistě hojně využívali.
Do Dobřan podél Radbuzy
Zlepšení by se mělo dočkat také propojení Valchy se Lhotou přes les a chatovou oblastí (v mapě zde), kde nyní sice cesta, kterou někteří cyklisté používají, vede, ale za mokra bývá blátivá. Je to na trase nové Naučné stezky údolím Radbuzy. Proto zatím většina cyklistů jezdí ulicemi U Čertovy díry a K Sinoru. Alternativní trasa do Dobřan a přes Dubovou horu zdolává mnohé kopečky, proto většina cyklistů preferuje místo cesty přes Litice tu Přes Valchu a Lhotu.
Přečtěte si také
Nová cyklostezka do Třemošné slavnostně otevřena - o tom, jak se v roce 2007 otevírala první cyklovýoladovka z Plzně
Bude cyklovýpadovka do Starého Plzence? - oblíbený směr z Plzně na svoji cyklovýpadovku do nejbližšího města čeká
Další naučná stezka otevřena: Údolím Radbuzy - o jedné z naučných stezek podél plzeňských řek Naučné stezce Údolím Radbuzy otevřené v červnu 2014