Výjezd z Rokycan na západ bude po cyklostezce
Cyklotrasa číslo 3 (CT3) vedoucí z Prahy přes Rokycany a Plzeň až do Regensburgu a Mnichova patří v Plzeňském kraji k těm, které se podařilo z většiny převést na cyklostezky. Právě Mikroregion Horní Berounka stál za prvními úseky této CT vedoucími kolem Ejpovického jezera k Plzni. Přesto, že Sdružení obcí na Horní Berounce začalo s výstavbou cyklostezek mezi prvními, stále ještě je na trase několik úseků, které stezku postrádají. K nim patří i výjezd z Rokycan na západ. Necelý kilometr tu cyklisté musí stále jezdit po dosti frekventované komunikaci, než se napojí na asfaltový úsek stezky u sádek, který je dovede až pod dálniční most. Nejezdí tu jen dálkoví turisté, kteří se vydali na mezinárodní cyklotrasy (v těchto místech vedou totiž dvě: Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov a Panevropská cyklotrasa vedoucí z Prahy přes Plzeň, Stříbro, Bělou n/R, Norimberk, Štrasburk do Paříže) ale i místní, hlavně ti z Rokycan. Právě Rokycanští nejspíš nejvíce ocení nově plánovaný úsek. který má být vybudován do konce příštího roku. Propojí totiž stávající cyklistický ale i pěší průjezd městem Rokycany s téměř dvoukilometrovým asfaltovým úsekem cyklostezky na CT3 jen kousek za hranicemi města.
Třímetrový asfaltový pás stezky pro pěší a cyklisty se napojí na stávající kousek smíšené stezky od kruhového objezdu na Plzeňské ulici v místě křížení s ulicí Baarovou a oddělen třímetrovým zeleným pásem trávníku je dovede až k areálu bývalého autobazaru(areál firmy Curcuma, s.r.o.), kde končí zástavba Rokycan na severní straně komunikace. Právě tam bude stezka komunikaci křížit 7 metrů širokým místem pro přecházení. Křížení je v místě, kde jsou dobré rozhledové podmínky, rozhodně lepší než pod kopcem u sádek, kde se cyklisté dosud na stezku napojovali. Tam je přejíždění ze stezky do komunikace docela nebezpečné, neboť auta do těchto míst vjíždějí z kopce dost rychle. Pro větší bezpečnost uživatelů stezky bude několik desítek metrů před místem pro přecházení ve směru od Plzně, kde jezdí auta rychleji, uprostřed komunikace ostrůvek. Plánovaná stezka zřejmě nebude mít bílou střední dělicí čáru, která podvědomě směruje cyklisty, pěší i in-line bruslaře k pravé straně. Pokud se ale ukáže, že provoz je tak hustý že by to pro bezpečnost uživatelů stezky bylo lepší, město ji nechá vyznačit. V plánu je místo křížení vodorovně nevyznačovat. Pokud by se tak stalo, musel by cyklista, před překonáním silnice z kola slézt. Jak říká dopravní expert Tomáš Cach: „Vodorovným značením označené místo pro přecházení je podle stávajících předpisů pro další nemotorové účastníky, ne jen cyklisty poněkud nešťastné. Správně by se takové místo mělo nazývat místo pro překonání komunikace. Pak by se obdobná pravidla jako pro pěší vztahovala i na cyklisty, koňáky, in-line bruslaře ad."
Projekt připravilo město Rokycany, žádost o dotaci Plzeňskému kraji předložil Mikroregion Horní Berounka. Projektovou dokumentaci hradil Dobrovolný svazek obcí Horní Berounka, město Rokycany zajišťovalo výkupy pozemků a současné povolování stavby. Žádost o dotaci již úspěšně prošla jednání Rady Plzeňského kraje a pokud ji schválí i krajští zastupitelé, mohou v Rokycanech spustit realizaci. „Do konce příštího roku by mělo být postaveno. Výstavba bude rychlá, ale příprava je náročná," říká Jiří Hlad vedoucí odboru rozvoje města, který přípravu a realizaci stavby zajišťuje.
Plzeňský kraj se snaží podporovat výstavbu cyklistické infrastruktury prostřednictvím dotací obcím. Mikroregion Horní Berounka je jen jedním z úspěšných žadatelů. „Výstavbu cyklostezek bychom chtěli realizovat právě přes sdružení obcí a mikroregiony," uvedl k tématu náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek.
Plánovaný úsek cyklostezky v číslech
Délka celého úseku stezky: |
673 m |
z toho od Baarovy ul. k místu pro přecházení | 215 m |
Šíře stezky: |
3 m |
Délka místa pro přecházení: |
7 m |
Povrch: |
asfaltový, vjezdy k domům z dlažby, vše v jedné rovině |
Cena celkem (s DPH): | 6,545 mil Kč |
z toho dotace Plz. kraje | 4,327mil. Kč |
Plánovaný termín zahájení stavby: | do 30. června 2019 |
Plánovaný termín dokončení: | do 31. prosince 2019 |
Přečtěte si také
Průjezd na kole přes Rokycany je o něco příjemnější - v roce 2013 byla část průjezdu Rokycan po CT3 převedena na cyklostezky. Kde a jaké to cyklistům přineslo výhody se dočtete v článku
Chodci a kolaři na cyklostezkách - může to fungovat? - o vzájemném soužití na stezkách, jeho pravidlech i dopravních značkách s tím souvisejících
Na kole z Mnichova až do Plzně - Jak se vydat na dálkovou cyklotrasu, která vede přes Plzeň
Z Mnichova přes Regensburg na Plzeň na kole za tři dny, který jsem jako návod pro další cyklocestovatele po německé části trasy napsala. Ale pozor! Článek je to pěkně dlouhý s bohatou fotogaleri, která ilustruje naši cestu, stezky i značení na trase.