Příběhy ukradených kol II – Před obchodem/hospodou
Abych získala dostatek informací, vyzpovídala jsem více než dvacet cyklistů, kterým bylo ukradeno kolo. V jejich příbězích jsem se snažila najít společné rysy i ponaučení. Protože materiál vznikal pro regionální informační portál plzenskonakole.cz, téměř všechny příběhy jsou z Plzně, či jejího blízkého okolí. Plzeň v tomto ale není nijak výjimečná - výpovědi cyklistů z jiných částí Česka jsou mnohdy jako přes kopírák, kola se kradou všude, nejvíce ale ve velkých městech. Všechny zde uvedené příběhy se staly a jejich pravdivost autoři po zpracování potvrdili autorizací textu.
PŘÍBĚH DRUHÝ: Franta Ř.: Že já to kolo pucoval
Byl jsem s kamarády ve vinárně a kolo si nechal zamčené v průjezdu. Ani ne po půlhodině šel někdo ven kouřit a přišel s tím, že venku leží přeštípnutý zámek na kolo. Bylo to sice jen kolo z bazaru za pětistovku, ale já ho zrovna vyčistil a seřídil, takže vypadalo líp, než obvykle. Byl jsem naštvaný a šel to zapít. Volat policajty nemělo smysl. Teď když jdu do hospody, beru si ho dovnitř, nebo ho parkuji tak, abych na něj viděl. Hlavní je, abych ho měl stále na očích a aby někde dlouho nestálo.
PŘÍBĚH TŘETÍ: Iva R.: Bylo přímo před hlavním vchodem do obchodního centra
Cestou z práce jsem se zastavila v OC Plaza, potřebovala jsem jen do jednoho obchodu. Kolo jsem zamkla k jednomu ze sloupů přímo před hlavním vchodem. U sloupu přede mnou bylo zamčené ještě jedno. Když jsem se po 10 minutách vrátila ke kolu, už tam nebylo. To druhé (trochu horší) kolo tam zůstalo. Ptala jsem se lidí okolo, pak v tabáku hned u vchodu a pak jsem vyhledala ochranku, kvůli kamerám. Řekli mi ale, že kamery nemíří na hlavní vchod. Hlásila jsem to na policii - prý to budou zkoušet hledat, ale naděje moc není. Ptala jsem se, zda se kolo může najít v bazarech či jiných pochybných obchodech, kde jsme ho taky hledali, ale nic jsme nenašli. Teď už mám jiné kolo, ale zatím jsem s ním ještě nebyla venku. Před Plazou už parkovat nebudu a asi ani jinde před obchody. Myslím, že za místo k odkládání kol by měly být odpovědné obchody, do kterých lidé jezdí. Ty by měly vyhradit povinně pro kola místo - měla by to být jejich zodpovědnost. V Plaze mi jen řekli „Hmm, s tím my nic neuděláme." Na nové kolo si určitě koupím lepší zámek, rozhodně ne jen ten základní. Chci se poptat kamarádů, prozkoumat internet a podle toho si vybrat nějaký kvalitní.
PŘÍBĚH ČTVRTÝ: Vašek K.: Bylo to na chvilku - jen předat letáčky
Rozvážel jsem letáčky na cyklistickou akci, kterou vždy koncem jara v Plzni pořádám. Když jsem je nesl do sportu na Slovanské, zamknul jsem kolo před krámem a šel dovnitř. Předal jsem letáčky a když se vrátil před krám, kolo tam nebylo. Měl jsem ho sice zamčené, ale jen zadní kolo a rám. Není tu nic, k čemu by šel zámek provléknout... Byl to šok, před obchodem jsem vlevo ani vpravo nikoho neviděl, řekl jsem to tedy prodavačovi a pak zavolal policii. Přijeli, poptali se, vyfotografovali a sepsali hlášení, které jsem pak musel podepsat. Asi po měsíci mi přišlo vyrozumění, že to bylo odloženo, protože pachatel je neznámý.
Během roku jsem přišel o obě svá kola - horské i trekingové. Každé tak za dvacet tisíc. Nebyla pojištěná, takže mi na nové nikdo nedá, proto teď jezdím na starším kole, co mi věnoval kamarád. Až si zase koupím pěkné kolo, do města na něm nepojedu, pokud budu mít možnost jet na tom horším. A pokud budu muset jet na tom novém, nespustím z jěj oči.
PŘÍBĚH PÁTÝ: Vláďa K.: Příliš drahý nákup
Jel jsem si nakoupit do Kauflandu na Borech. Kolo jsem zaparkoval blízko vchodu, u parkoviště nákupních vozíků. Když jsem se po asi 40 minutách vrátil, nebylo tam. Chvíli jsem pobíhal a pak jsem se šel zeptat na informace, zda tam nemají kameru nebo bezpečnostní službu. Řekli mi, že tam kamera není, že jim to nepatří a že za to neodpovídají. Ptal jsem se tedy lidí, co tam postávali či parkovali, zda si něčeho nevšimli, ale nikdo nic. Volal jsem na policii, za chvíli přijel policista. Poté, co krádež zdokumentoval mi řekl, že je malá šance kolo vypátrat, kola se prý vozí jinam, šance, že bude v bazaru v Plzni je malá. Já jsem si pak objel asi deset bazarů, ale kolo jsem nenašel. Jednoho majitele bazaru jsem se ptal, ale ujistil mne slovy: „Nejsem blázen, nic takového nekupuju."
Teď ho raději vůbec neparkuju a když musím, tak ho zamykám dvěmi zámky. Když jdu do krámu, tak jdu dovnitř i s kolem - třeba do řeznictví. Je to šílené, občas se lidé dívají divně, ale když je to pultový prodej, nakoupím a odejdu. Nebo jdu do Globusu s kolem - tedy ne dovnitř, ale k těm krámkům u vchodu. Sice mi pak ochranka říká, že tam nemám vodit kolo, ale co mám dělat. Mám dva zámky - jeden lankový od policie z jedné policejně preventivní akce, ten vozím na sedlovce a pak mám velkou kilovou „podkovu". Koupil jsem ji za tři stovky i s nosičem na sedlovku před lety v akci v LIDLu.
PŘÍBĚH ŠESTÝ: Tomáš C.: Zamčené dvěma pořádnými zámky a navíc pod kamerami
Na kole se pohybuji skoro pořád a protože často parkuji ve městě, vozím s sebou i pořádný zámek. Když jsem ten den jel na jednání cyklokomise, před magistrátem byly úplně plné stojany, a tak jsem musel jsem zaparkovat u lampy. Když jsem viděl, co je tam kol, udělal jsem si pár fotek. Po více než tříhodinovém jednání jsme ještě kolem kola prošli do restaurace za rohem. Kromě pracovních věcí došla řeč i na to, zda se nebojím kolo parkovat venku. To jsem kolegovi bez obav vyvrátil s tím, že to dělám celý život a nikdy se nic nestalo. Nicméně jsem z legrace řekl, že se raději půjdu podívat. A ze rohem jsem zjistil, že je lampa prázdná a že mi kolo někdo ukradl, přestože jsem ho měl zamčené dvěma zámky. Ten silný lanový obepínal rám, přední kolo a sloup veřejného osvětlení, ten druhý z ocelových pásků pak zadní kolo a rám. Zašel jsem hned na policii na oddělení v Bartolomějské ulici, což je asi jen 500 metrů od místa krádeže. Sepsali jsme, jak se to přihodilo, a policisté ode mne hned dostali asi dvě hodiny staré fotky i výrobní číslo kola a jeho markanty. Ten první den mi řekli, že takováto věc se standardně vyšetřuje do měsíce, ale tohle že bude určitě vyřízeno rychleji. Další den jsem na magistrátu ještě nechal dohledat, na které kameře to bylo zachyceno, v jakou dobu, jak se to stalo, kdo tam byl a podobně. Pak jsem tyto informace spolu se záručním listem kola donesl na policii, kde mezitím ztratili úplně všechny podklady, které jsem jim tam den předtím dal. Přidal jsem jim ještě informaci o tom, kam zloděj na kamerách odcházel. Kolo zamčené druhým řetězem si odnášel napříč přes Mariánské náměstí, pravděpodobně do metra, kde jsou také kamery. Zadní kolo muselo být ještě stále zamčené páskovým zámkem, takže na něm nemohl odjet. Požádal jsem tedy policii, zda by se nemohla podívat na záznam kamer z metra, to ale pravděpodobně nikdo neudělal. Pak mi jen přišel dopis, že vyšetřování je odloženo.
Pojišťovně jsem to ani nehlásil, můj čas s tím strávený by byl asi dražší než částka, kterou by mi pojišťovna byla ochotná za necelé dva roky staré kolo v rámci amortizace dát. Nyní parkuji stejně, jen jsem si koupil asi 4,5 krát dražší zámek. Nejdříve jsem si pořídil ABUS zámek s pancéřovaným lanem. Stál přes 4 tisíce korun a po měsíci používání se tak vytáhnul, že lanko pod pancéřovanými válečky by šlo přeštípnout. To dělají čínské zámky za pětistovku, u zámku za 4 tisíce mne to překvapilo, tak jsem ho reklamoval. Pak jsem si pořídil od stejné firmy asi o pětistovku dražší řetěz. Řetěz se zámkem váží asi 3,5kg, moje nové kolo přes 10kg. Z hlediska hmotnosti poněkud smutná bilance, ale zaparkuji prakticky kdekoli, jakkoli i po delší dobu či pravidleně a bez starostí. Nové kolo jsem ještě nahlásil do evidence městské policii, takže teď je u nich evidované a mám na něm nálepku. Napřed jsem to ale musel policistům vysvětlit, aby zjistili, že něco takového vůbec existuje.
Poučme se proti krádeži kola
Z výše uvedených příběhů se můžeme poučit o tom, kdy a kde se kradou kola na veřejnosti, jaká kola si zloději vybírají, které kolo je pro ně hračkou ukrást a které raději vzdají, než aby riskovali. Nabízíme vám zde malé shrnutí:
Místo k parkování kola
Že to v Plzni, ale nejen v ní, vypadá s cyklostojany mizerně, pozná cyklista hned, když si zajede do historického centra. Není tedy divu, že při celkovém počtu DESETI parkovacích stání na kola ve stojanech v historickém centru města, potkáváte kola zamčená u dopravních značek či sloupů veřejného osvětlení. Jediný stojan, který, byť by potřeboval úpravu, je opravdu využíván, stojí před Studijní a vědeckou knihovnou. Jak ukázalo mapování cyklostojanů v Plzni, které v loňském roce proběhlo jako společná iniciativa občanského sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a občanského sdružení Plzeňsko na kole v Plzni je mimo historické centrum spousta jiných stojanů, bohužel většinou mizerné kvality. Jsou to cyklostojany, ke kterým rám kola běžným zámkem nezamknete, zamknout lze maximálně to přední (tzv. „lamače kol"). Zkušení cyklisté tedy hledají, kde by své kolo mohli zamknout k něčemu pevnému, zároveň pěkně na očích a co nejblíže místu, které potřebují (už bez kola) navštívit. Nejčastěji jsou to obchody, restaurace a sportoviště. Právě před nimi stojany chybí, či jsou tam jen tzv. „lamače kol".
Okolnosti - nepomáhejte jim
O tom, že ukradnou kolo právě vám, rozhodne většinou pár důležitých okolností.
Pěkné kolo: Jak jste zjistili i z našich příběhů, rovnice pro zloděje při výběru kola je jasná: „Čím lépe kolo vypadá, tím spíš si ho zloděj vyhlédne."
Příležitost: Kolo zaparkované jen „na chvilku" dokonce nezamčené je pro zloděje nabídnutá příležitost. Nedávejte mu ji! Mizerný a snadno štípnutelný zámek často ke krádeži přímo vybízí.
Zámek je to nejdůležitější
Čím kvalitnější a silnější, tím lépe pro vás. Používání tenkého lankového zámku, které je u nás tak rozšířené je základní chybou, kterou můžete udělat. Právě kvalitní zámek a správné technika zamčení je to jediné, co může vaše kolo uchránit od krádeže! Protože většina zlodějů na veřejnosti zámky většinou přeštípne, stačí vám, když si pořídíte zámek, který je proti přeštípnutí odolný. Kvalitní zámek nebývá levný, ale tahle investice se vyplatí. Němečtí odborníci v souvislosti s kvalitou zámku doporučují pořídit zámek v ceně asi desetiny ceny kola. Zámek nemusí mít vždy několik kilogramů, existují i lehčí a přitom velice kvalitní řešení. Více se dovíte v článku Zámek na kolo - jak vybrat ten pravý? který pro vás připravujeme. Mnozí cyklisté si kvalitní zámek pořídili, až poté, co jim nebo někomu v jejich blízkosti ukradli kolo zamknuté běžným lankovým zámkem. Nečekejte, až se to stane i vám a kvalitní zámek si pořiďte už teď.
Správná technika zamykání kola
Většina cyklistů se dopouští dvou základních chyb při zamykání:
První chyba: Zamykají do stojanu jen přední kolo. Bohužel většina stojanů u nás k tomuto způsobu parkování kola přímo vybízí. Pokud ale nemáte speciální matku na náboji kola, ale jen běžný rychloupínák, kterým lze kolo rychle z vidlice uvolnit, rozhodně takto neparkujte. Odnést zbytek kola bez toho předního, které zůstane ve stojanu, je záležitostí asi 15 vteřin.
Druhá chyba: Zadní kolo zamknou k rámu bez dalšího ukotvení k pevnému bodu. S takto zamčeným kolem sice nejde odjet, ale dobře vybavení zloději ho v mžiku mohou dát na rameno či naložit do auta a odvézt ho zamčené.
Správné zamčení kola: zámek protáhněte rámem kola a pevnou smyčkou, tedy něčím, co je dobře ukotveno (stojan, zábradlí atp.) a smyčka vašeho zámku z toho nelze vyvléknout. Pokud máte zámek dost dlouhý, protáhněte jej i předním kolem a vidlicí.
Zamykejte dvěma zámky: Další způsob, jak odradit zlodějeod krádeže vašeho kola, je použít k zamčení více zámků. Toto řešení znám ze zahraničí. V Plzni se nabízí jako nejvhodnější kombinace parkování kola v TANO stojanu. K zajištění svého kola trubkovým obloukem z kalené oceli, který tyto stojany mají, vám stačí jen malý FAB zámek, který můžete vozit na sedlovce. Když pak přední kolo zamknete ke stojanu kvalitním zámkem, který běžně vozíte, získáte jedno z nejodolnějších zamčení proti zlodějům, navíc finančně i váhově výhodné. V Plzni je těchto stojanů asi 110 a poskytují stání na celkem přibližně 420 kol!
Jak dlouho trvá ukradnout kolo
Ti, kteří viděli krádež kola například na záznamu z průmyslové kamery se shodují: s pořádnými pákovými nůžkami je to záležitost okamžiku, bez nich s obyčejným nástrojem se to dá zvládnout za pár minut. Tedy pokud používáte běžný lankový zámek. Zloději většinou pracují v partě, takže s pořádnými štípačkami ukradnou kolo za pár desítek vteřin! Kvalitní zámky musí v testech odolávat aspoň 3 minuty.
Rada pro vás
Jakákoli chvilka, na kterou opustím kolo, je pro zloděje dost dlouhá na to, aby ho stačil ukradnout! Stopněte si někdy, jak dlouho vám bude trvat jít si koupit třeba rohlík, nebo vyběhnout do bytu pro zapomenutý mobil. Jako příklad uvádím časy, které jsme si změřili: vyběhnout do 3 patra paneláku pro zapomenutý mobil - 5 minut, koupit rohlík - 2,5 minuty (v pekárně, kde ukradli kolo našemu cizinci z prvního příběhu).
Zachrání vás pojištění?
Na většinu případů ukradení kola z veřejného prostoru se nevztahuje pojištění. Pokud ale máte pojištění domácnosti, může zahrnovat i pojištění vašeho kola při krátkodobém odložení. Zeptejte se tedy vašeho pojišťovacího agenta, zda se vaše pojistka domácnosti vztahuje i na vaše kolo a za jakých podmínek. Zeptejte se, kolik byste v případě zcizení za kolo od pojišťovny dostali, a pokud bude částka vůči ceně kola příliš nízká, zvažte, zda pojištění nějak upravit. Vždy ale myslete na to, že pojišťovna neuhradí krádež, když kolo nebylo zamčené! Podrobněji se pojištění kol a jeho úskalími budeme zabývat v některém z dalších dílů Příběhů ukradených kol.
Kolo stále pod dohledem
Co mnozí okradení uváděli jako důležité poučení, bylo mít své kolo stále u sebe nebo aspoň pod neustálým dohledem. Ti, co jim ukradli kolo a pořídili si nové, se neostýchají vejít s kolem i do obchodu. Hlavně malí obchodníci s pultovým prodejem to většinou chápou, zvlášť pokud se člověk zmíní o své předchozí zkušenosti. Při návštěvě restaurace pak cyklisté zcela logicky preferují venkovní sezení, kde mají své kolo na očích. Obecně ovšem platí - čím víc je zaparkované kolo na očích (nejlépe vám), tím lépe. Ovšem ani zaparkování přímo před frekventovaným vchodem do budovy nezabrání partičce šikovných zlodějů v tom, aby vám kolo sebrali. Spoléhejte hlavně na kvalitní zámek!.
Fikané řešení, aneb jak se vyhnout zamykání
Pro cestování po městě můžete zvolit skládací kolo, které bude stále s vámi. Nabídka na trhu skládacích kol je teď dost široká. Já si vybrala skládacího Bromptna, mimo jiné kvůli rychlosti skládání. I když nepatřím k nejrychlejším skládačům, do 20 vteřin to zvládnu a pak se s mím dostanu všude. Složené ho nosím jen do schodů. Má totiž malá kufrkolečka, po kterých ho mohu vozit třeba po chodbě budovy. Zámek a zamykání mne tedy netrápí. Brompton se totiž vejde rozměry do limitů palubního zavazadla, takže ho zaparkuju kdekoli uvnitř budovy, jako bych měla s sebou kufr na kolečkách.
Přečtěte si také
Tento článek je součástí ministeriálu článků:
Příběhy ukradených kol I - Příběh, co napsala fotografie
Příběhy ukradených kol II - Před obchodem/hospodou
Příběhy ukradených kol III - Z domu a ze sklepa - článek připravujeme
Příběhy ukradených kol IV - Z práce - článek připravujeme
Příběhy ukradených kol V - Hele, to je moje kolo! - článek připravujeme
Příběhy ukradených kol VI - Perličky a ponaučení - článek připravujeme
Na který tematicky navazují články:
Bezpečné stojany v Plzni a jak je používat
Zámek na kolo - jak vybrat ten pravý? - článek připravujeme
Po městě na kole - jak na to?
Inspirace pro vás - kolárna na pracovišti - článek připravujeme
Není stojan jako stojan aneb Jak vybrat a umístit správný cyklostojan
Diskuse (5)
Vstoupit do diskuseFotogalerie
Ani frekventované místo ale neochrání vaše kolo před krádeží, pokud použijete jen tenký lankový zámek
Když jsou cyklostojany plné, dá se ještě kolo zamknout ke sloupu veřejného osvětlení (Praha, Mariánské nám., před budovou magistrátu)
Tohle kolo před krádeží nezachránily ani dva zámky a správná technika zamykání (Praha, Mariánské nám., před budovou magistrátu)